Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان:

آفت سرخرطومی تاثیری بر محصول خرما ندارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از عدم تاثیر آفت سرخرطومی حنایی بر محصول خرما خبر داد.

آفت سرخرطومی تاثیری بر محصول خرما ندارد

احمد احمدپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: آفت سر خرطومی حنایی خرما آفتی است که به تنه درخت خسارت می‌زند و هیچ ارتباطی با محصول ندارد. البته احتمال دارد به‌صورت غیرمستقیم در عملکرد محصول تغییراتی ایجاد شود اما در سلامت و کیفیت محصول تأثیری ندارد.

وی افزود: متأسفانه در میان تجار خرما و باغداران با شیوع این آفت شائبه‌هایی درباره کیفیت محصول به‌وجود آمد، ما سعی کردیم در جلسه‌هایی که داریم و برنامه‌ریزی‌هایی که در بحث مدیریت این آفت انجام می‌دهیم، عدم آسیب به محصول خرما را اعلام کنیم تا نگرانی‌ها برطرف شود.

وی ادامه داد: حتی مبارزه‌هایی که در حال انجام است، در قسمت پایین تنه درخت و نزدیک سطح خاک است و به میوه که در تاج درخت است، آسیبی نمی‌رسد.

احمدپور گفت: برای پیشگیری از این آفت به یک مدیریت تلفیقی نیاز است. ما از سال‌ گذشته خیلی پررنگ این موضوع را پیگیری کردیم. اولین گام بحث پایش و شناسایی است، در گام بعدی برای درخت‌های آلوده دستورالعمل‌هایی که از طریق سازمان حفظ نباتات، موسسه گیاه‌پزشکی و دستورالعمل‌هایی که فائو داده است را جمع‌آوری و این دستورالعمل‌ها را به روش بومی تبدیل کردیم.

این مقام مسئول یادآور شد: مهم‌ترین نکته این است که پاجوش آلوده از مناطق آلوده به مناطق سالم منتقل نشود، این مسئله باید در شورای تأمین مصوب شود. در جنوب کرمان این مسئله در شورای تأمین مصوب شده است؛ درنتیجه با تصویب آن بدون مجوز سازمان جهاد کشاورزی و حفظ نباتات، پاجوش‌ها جابه‌جا نمی‌شوند. در همین راستا، هفته گذشته چهار کامیون که مجوز بهداشتی پاجوش نداشت را امحا کردیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر در مناطقی که هنوز آلوده نشده باید قرنطینه داخلی انجام شود و از آوردن پاجوش آلوده جلوگیری شود. قرنطینه داخلی یعنی در کنار مبادی ورودی هر منطقه و هر شهرستان مخصوصاً مکان‌هایی که کانون آلودگی است و حساسیت بیشتری دارد جایگاهی در کنار نیروی انتظامی ایجاد کنیم تا امنیت افرادی که در واحد قرنطینه‌ای هستند تأمین شود.

وی ادامه داد: همچنین کارشناسانی که از این آفت آگاهی دارند از جهاد کشاورزی و بسیج مهندسی مستقر شده و شرایط را کنترل کنند. اگر آفت در پاجوشی دیده‌ شود یا گواهی نداشته باشد با دستور قضایی معدوم خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید