Iranian Agriculture News Agency

دریافت شناسه محصول و گواهی بهداشت برای صادرات خرما

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: باغداران باید برای تمام ارقام خرما در استان شناسه محصول و گواهی بهداشت داشته باشند تا برای صادرات با مشکلی مواجه نشوند.

دریافت شناسه محصول و گواهی بهداشت برای صادرات خرما

احمد احمدپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: سطح زیر کشت خرما در جنوب کرمان بیش از 31 هزار هکتار است و پیش‌بینی می‌شود 200 تا 220 هزار تن محصول از این باغات تولید شود. در سطح استان محصول خرما را در مرحله رطب و خرما برداشت می‌کنیم.

وی ادامه داد: جنوب کرمان از نظر سطح زیر کشت رتبه سوم و از نظر تولید رتبه دوم را در کشور دارد. عمده‌ترین ارقام خرما بر اساس سطح زیر کشت؛ شامل مضافتی، کلوته و مرداسنگ است.

زودرس‌ترین خرمایی که در استان برداشت می‌شود، آل مهتری و نگار است که برداشت آن از آخر خردادماه آغاز می‌شود. دیررس‎‌ترین خرمای جنوب کرمان نیز، خرمای هلیله‌ای است که در آبان‌ماه برداشت می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: عمده خرما توسط باغدار یا پیمانکار به سردخانه منتقل می‌شود و در مهرماه قیمت خرما مشخص می‌شود. در مهرماه افرادی که در بازار خرما فعال هستند، بر اساس سلیقه و کیفیت قیمت‌گذاری می‌شود.

وی اضافه کرد: حدودا 80 تا 100 هزار تن در جنوب کرمان ظرفیت سردخانه وجود دارد.

احمدپور افزود: رقم کلوته نیز خرمای صادراتی منطقه است. عمده صادرات استان به روسیه و کشورهای آسیای میانه از این نوع خرما است.

به گفته وی، توسعه باغات ارقام خرمای مجول و پیارم در دستور کار قرار گرفته است.

احمد احمدپور یادآور شد: برندسازی خرما از مسائل بسیار مهم است. خیلی از تولیدکنندگان بزرگ برند مخصوص به خود را دارند. از سال گذشته بحث شناسه محصول (کیو آر کد) را پیگیری کردیم و همچنین گواهی بهداشت را برای صادرات کنترل می‌کنیم، در نتیجه این اقدامات بسیاری از باغداران شناسه محصول را گرفتند و محصول صادراتی آن‌ها گواهی بهداشتی را دارد.

وی افزود: در تلاش هستیم تا تمام باغداران این دو مولفه را داشته باشند و برای صادرات محصولات خود با مشکلی مواجه نباشند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید