Iranian Agriculture News Agency

سی سخت در کهگیلویه و بویر احمد لرزید

دستور رئیس جمهوری برای تسریع در امدادرسانی

بسیج امکانات دولت و سایر نهادهای عمومی و تشکل های مردمی

در پی زلزله 5.2 ریشتری روز پنج شنبه، رئیس دفتر رئیس جمهور به نمایندگی از سوی رئیس جمهور در تماس تلفنی با علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در جریان تازه‌ترین گزارش وضعیت امداد رسانی و رسیدگی به زلزله زدگان این استان قرار گرفت و دستورات رئیس جمهور را برای تسریع در روند امدادرسانی، ابلاغ کرد.

دستور رئیس جمهوری برای تسریع در امدادرسانی

ساعت ۲۰ و ۳۷ دقیقه و ۸ ثانیه روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۲ ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین، "سی‌سخت"  مرکز شهرستان دنا در 35کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند. این زمین لرزه که خطوط ارتباطی تلفن در برخی نقاط محل وقوع را قطع کرد و باعث ریزش قسمت‌هایی از کوه دنا در منطقه سی سخت نیز شد، خوشبختانه خسارت جانی بر جای نگذاشت اما تاکنون ۱۳۳ مصدوم داشته است که از این تعداد ۳۳ مصدوم بستری و مابقی به صورت سرپایی مداوا شدند. پس از وقوع زمین لرزه، به دلیل بالا بودن مقیاس آن، بلافاصله ستاد بحران استان در شهرستان های دنا و بویراحمد تشکیل شد.

 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، میزان برآورد اولیه خسارات زلزله در شهرستانهای بویراحمد و دنا ۷۸ میلیارد تومان اعلام کرد که ۵۰ میلیارد تومان آن به واحدهای مسکونی شهری و روستایی و ۲۸ میلیارد تومان نیز به تاسیسات و زیر ساختها وارد شده است. او همچنین در گفت و گو با رسانه ها بررسی دقیق خسارات را منوط به کارشناسی و زمان بیشتری دانست و بنیاد مسکن را به عنوان متولی ارزیابی کلیه واحدهای مسکونی شهری و روستایی مهرفی کرد که باید جمع بندی خسارت ها را تا پایان روز شنبه به ستاد بحران کشور اعلام کند.

با توجه به شرایط اضطراری، پنجشنبه، سیزدهم اردبیهشت ماه در استان تعطیل اعلام شد و ادارات، مدارس و همچنین دانشگاهها نیز تعطیل شدند و تنها ادارات خدمات رسان و اداراتی که نیاز به ارائه خدمات دارند در آماده باش کامل هستند.

عزیز فیلی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، همچنین اعلام کرد که در روز شنبه نیز همه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی یاسوج به علت صدمه دیدن برخی از این اماکن در پی زلزله اخیر به غیر از دانشجویان بالینی و فعال در بیمارستان ها، سایر تعطیل خواهند بود.

او با بیان این که دستگاه های خدمات رسان و عضو ستاد بحران در آماده باش کامل خواهند بود، گفته بود که اقدامات لازم برای ترمیم خسارت های زیرساختی به حوزه آب، برق، گاز و تلفن انجام می شود که البته تا به امروز، به گفته سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور، برخی مشکلات ناشی در مناطق زلزله زده حل شده و آب و برق شهر سی سخت نیز وصل شده است.

در پی این حادثه، روز پنج شنبه، رئیس دفتر رئیس جمهور به نمایندگی از سوی رئیس جمهور نیز در تماس تلفنی با علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در جریان تازه‌ترین گزارش وضعیت امداد رسانی و رسیدگی به زلزله زدگان این استان قرار گرفت و دستورات رئیس جمهور را برای تسریع در روند امدادرسانی، ابلاغ کرد.

محمود واعظی در این تماس تلفنی اعلام کرد: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به وزارتخانه ها و سازمان های ذیربط دستور داده است تمام امکانات موجود کشور و به خصوص استانهای همجوار در جهت اقدامات فوری و امدادی برای هموطنان، خدمات درمانی، بهداشتی برای مصدومین و تامین احتیاجات لازم هموطنان آسیب دیده بسیج شوند.

رئیس دفتر رئیس جمهور اظهارداشت که رئیس جمهور از ابتدای انتشار اخبار مربوط به زلزله کهگیلویه و بویر احمد در تماس های تلفنی با وزیر کشور و مسوولان ذیربط، پیگیر موضوع بوده و تاکید کرده است که باید امکانات دولت و سایر نهادهای عمومی و تشکل های مردمی در مسیر اقدامات درمانی و امدادی هماهنگ شوند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید