Iranian Agriculture News Agency

مجید فراهانی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران:

بدون نگاه حزبی شهردار تهران انتخاب شود

امروز شورای شهر، نماد و تصویری از حاکمیت تغییر و تحول است

رئیس کمیته برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران گفت: باید شخصی شایسته‌سالار و بدون نگاه‌های حزبی برای شهرداری تهران انتخاب کنیم.

بدون نگاه حزبی شهردار تهران انتخاب شود

مجید فراهانی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور پنجاه‌ونهمین جلسه شورا با بیان اینکه مشارکت مردم تنها در پای صندوق‌های رأی و جبهه‌های جنگ نمایان نمی‌شود، گفت: مشارکت مردم یعنی واگذاری امور به مردم و باید آنچه را که با رویکردهای تصدی‌گرایانه، انجام و اداره آن امور طی سال‌ها از مردم سلب شده را به مردم بازگردانیم.

نطق پیش از دستور مجید فراهانی به شرح زیر است:

پیشاپیش فرارسیدن سالروز ولادت حضرت امام زمان، مهدی موعود (عج‌الله تعالی فرجه‌الشریف) و روز کارگر و معلم را تبریک و تهنیت عرض می‌کنم، امروز نهم اردیبهشت‌ماه، روز شوراهای اسلامی است و این روز را باید روز مردم دانست، روزی که زمینه‌ساز اداره امور محلی به دست مردم و توسط منتخبان مردم بر پایه مشورت و شوری است، سلام و درود می‌فرستیم به روح پرفتوح حضرت آیت‌الله طالقانی(رحمه‌الله علیه) که با پیشنهاد و پیگیری ایشان «شوراها» و «مدیریت مردمی در اداره امور» در قانون اساسی مطرح و موردتوجه و تأکید امام(ره) و رهبر انقلاب قرار گرفت. اعتقاد آیت‌الله طالقانی به شوراها تا بدان جا بود که در یکی از سخنرانی‌های خود گفتند: «بگذارید این مردم مسئولیت پیدا کنند، این مردم‌اند که کشته دادند، این‌ها از همین توده‌های جنوب شهر بودند، منطق این‌ها بوده است."و امرهم شوری بینهم"»

شورا را خداوند در قرآن به ما آموخت، سیره پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) به ما یاد می‌دهد و امروز افتخار ما این است که به پشتوانه اصول ششم، هفتم و یک‌صدم قانون اساسی و تَکرار شهروندان عزیز انتخاب‌شده‌ایم تا با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و مشارکت و مشورت با یکدیگر شهر را اداره و برای زندگی شهروندان گام‌هایی اثربخش و ارزش‌آفرین برداریم.

مردم چه وظیفه‌ای بر دوش ما به‌عنوان منتخبانشان در شورا گذاشته‌اند؟ مردم می‌خواهند مشکلاتشان حل‌وفصل شود و شرایط مطلوب‌تری برای زندگی آن‌ها در شهر فراهم شود، ما در برابر زندگی شهروندان تهرانی چه آن‌ها که به ما رأی دادند و چه آن‌ها که ما را انتخاب نکرده‌اند مسئول و متعهدیم به تلاش برای تهران، باید با مشارکت و مشورت شهروندان به‌ویژه جوانان، نخبگان و صاحب‌نظران زمینه‌های اداره بهتر و مناسب‌تر از محله تا شهر را با انتخاب «شهردارِ» شایسته، کوشا و معتقد به شورا و مشارکت شهروندان فراهم آوریم.

 مشارکت مردم فقط به این معنا نیست که وقتی جنگ می‌شود، از مردم بخواهیم که به جبهه بروند؛ یا در زمان انتخابات از آن‌ها بخواهیم که پای صندوق‌ها بیایند و رأی دهند و بعد هم بگوییم دیگر بروید در خانه‌هایتان بنشینید، مشارکت مردم یعنی واگذاری امور به مردم، باید آنچه را که با رویکردهای تصدی‌گرایانه، انجام و اداره آن امور در طی سال‌ها از مردم سلب شده و اکنون گران، بی‌کیفیت و ناکارآمد توسط شهرداری به شهروندان ارائه می‌شود را به مردم بازگردانیم. ما باید بخش قابل‌توجهی از تصدی‌هایی که شهرداری بر عهده دارد به خود مردم واگذار کنیم؛ تا هم شهرداری از اجرای امور تصدی گرایانه آزاد شود و به امر اداره مطلوب شهر بپردازد و هم شورا زمینه‌های بیش‌ازپیش مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف اداره امور شهر را فراهم کند.

شوراها در جامعه مدنی مهم‌ترین و گسترده‌ترین نهاد فراگیری است که با بهره‌گیری از آن مردم نقش حاکمیتی در بخش‌هایی از جامعه پیداکرده‌اند، وجود بیش از ۱۰۰ هزار عضو شوراهای اسلامی شهر و روستا از دورافتاده‌ترین روستاهای مرزی تا تهران دستاوردی است عظیم که ثمره اجرایی شدن انتخابات شوراهای اسلامی کشور در دولت اصلاحات است، به مدد باور و اعتقاد جناب آقای خاتمی به اجرای قانون و آغاز بکار شوراهای اسلامی در دولت اصلاحات امروز ما از ظرفیت قانون اساسی در اداره امور محلی توسط شوراهای اسلامی شهر و روستا و امکان ارائه راه‌حل مشکلات کشور از طریق شورای عالی استان‌ها در قالب ارائه طرح به مجلس شورای اسلامی برخورداریم، این بدان معناست که افکار و نظرات اعضاء شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌تواند در مسیر اصلاح و بهبود اداره کشور و واگذاری امور به مردم بکار گرفته شود.

همکاران عزیز، اعضاء محترم شورای شهر تهران، یک سال پیش مردم شریف تهران در ۲۹ اردیبهشت‌ماه همراه یکایک ایرانیان عزیز از همه اقوام، مذاهب و اقلیت‌ها برای ایران و برای تهران به‌پای صندوق‌های رأی آمدند و امیدوار به فردایی بهتر برای همه ایرانیان با انتخابی معنادار و عبرت‌آموز «تَکرار کردند» و به من و شما فرصت دادند تا با اتکا به رأی مردم "برای تهران" «امید» و «زندگی» را رقم زنیم. شهروندان تهرانی خواستار تغییر و بهبود زندگی و توجه به منزلت شهروندان در شهر بودند، آن‌ها شهر و شهرداری می‌خواهند که از فقر، فساد و تبعیض به‌ دور باشد. شهروندانی که خواهان عدالت و برابری‌اند و خواستار شفافیت، فساد ستیزی و قانون‌گرایی‌اند.

 امروز شورای شهر و مدیریت شهری، نماد الگو و تصویری از حاکمیت تغییر و تحول است که کارآمدی، مبارزه با فساد و شفافیت هویت آن را تشکیل داده است. هم رفقا، هم رقبا، هم یاران راه و هم خاران راه، هم دوست و هم دشمن منظر و مترصد دیدن و تحقق توانایی و کارآمدی مردم‌گرایانه شورا هستند.

 اکنون ما در نیمه‌راه و در آستانه انتخاب شهردار باید به شهروندانی که می‌خواهند به آینده این شهر برای زندگی فرزندانشان مطمئن و امیدوار باشند، امیدبخش باشیم تا از انتخاب ما مطمئن و امیدوار به تحقق شایسته‌سالاری و جایگزین شدن ضابطه بجای رابطه و ترجیح منافع ملی و شهری بجای منافع شخصی و جناحی باشند و از انتصاب و به‌کارگیری جوانان و زنان به‌جای مدیران پیر و بازنشسته خشنود شوند.

شعار تحول خواهان همواره مسیر و هموار کردن راه ورود زنان به‌ویژه جوانان به عرصه سیاسی و اجرایی بوده است. در این شکی نیست پس باید سهم متناسب با آنان در عرصه‌های مدیریت ملی و محلی دیده شوند. امام (ره) به جوانان اعتماد کرد و جنگ را به آن‌ها سپرد. باید جوانان متخصص و تحصیل‌کرده موردحمایت قرار بگیرند.

شهروندان معزز تهرانی خواسته‌های شما به‌حق، این حق شما بر شهر است و ما به‌عنوان منتخبان شما بر اساس سوگندی که ادا کرده‌ایم تلاش خواهیم کرد داشته‌ها و نداشته‌ها و عوامل مساعد و نامساعد پیش رو را با صراحت و صداقت با شما در میان بگذاریم و برای گذر از تنگناها، از مشارکت و همفکری یکایک نخبگان، شورایاران مسئول و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک بگیریم و با بهره گرفتن از همراهی و مشارکت فعال رسانه‌ها حقِ شما شهروندان عزیز بر شهر را به نحو مطلوب ادا کنیم. ان‌شاءالله.

خدایا چنان کن سرانجام کار

تو خشنود باشی و ما رستگار

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید