Iranian Agriculture News Agency

کارشناسان از تاثیر نرخ ارز بر توریسم ایران می گویند

تبر نوسانات ارز بر تن گردشگری

نوسانات سیاسی کمر گردشگری ورودی را خم کرده است

ایانا- اقتصاد: یخ دلار آب شده و ریال را با خود برده است، برخی معتقدند اگر این افزایش برای سبد خانوار آب ندارد، اما می‌تواند نانی برای مشاغلی که در ازای خدمات و فروش کالا دلار دریافت می‌کنند، داشته باشد. گردشگری ورودی نمونه‌ای از این موارد است که توریست‌های خارجی علاقه‌مند به فرهنگ و طبیعت ایران در مقابل هر خدمت و کالایی که دریافت می‌کنند دلار می‌پردازند، اما آیا به نظر فعالان این حوزه این نوسانات و افزایش نرخ ارز تأثیری در ارزان شدن سفر به ایران به‌عنوان مقصدی جذاب دارد و توریست‌ها را به انتخاب ایران مشتاق‌تر می‌کند؟

تبر نوسانات ارز بر تن گردشگری

ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان با گله‌مندی از افزایش نرخ ارز به «ایانا» می‌گوید: با وجود ادعای برخی مبنی بر تأثیر مثبت نوسانات اخیر در بازار ارز بر گردشگری ورودی، این نوسانات به نفع هیچ‌کس نیست. کالاها بر اساس این نوسانات بالا رفته و خدمات نیز افزایش قیمت خواهند داشت.

او می‌افزاید: ثبات از لوازم اولیه صنعت گردشگری است و در یک بازار پرنوسان چالش‌های زیادی برای مدیران این حوزه شکل می‌گیرد.

رئیس جامعه تورگردانان با اشاره به اینکه هیچ کالایی با کاهش نرخ ارز کاهش نمی‌یابد، بیان می‌کند: در حال حاضر به‌واسطه این نوسانات خدمات افزایش قیمت دارند، اما اگر شاهد کاهش در نرخ ارز باشیم هیچ‌کس حاضر نیست کالا یا خدمات خود را کاهش دهد و همین امر ضررهایی را برای گردانندگان تورهای ورودی به ایران به دنبال دارد.

عباس پیرمرادیان رئیس پیشین جامعه راهنمایان ایران‌گردی و جهانگردی نیز به «ایانا» می‌گوید: افزایش نرخ ارز روی خدمات داخلی تأثیر مستقیم دارد و با بالا بردن هزینه آن‌ها، آژانس را ناچار به پرداخت بیشتر می‌کند.

او با اشاره به اینکه با افزایش قیمت خدمات، میان نرخ ارز و این بخش موازنه برقرار می‌شود، عنوان کرد: هزینه‌های هتل، حمل‌ونقل، دستمزد راهنمای تور و... با هر تغییر نرخ دلار بالا می‌رود؛ بنابراین شاهد افزایش درآمد در این بخش نیستیم. درعین‌حال ما باید هتل را دو تا سه ماه قبل از ورود مسافر رزرو کرده و هزینه‌ها را بپردازیم که همین امر به گردانندگان تور فشار اقتصادی وارد می‌کند.

این راهنمای گردشگری فراتر از ارز، نوسانات سیاسی را عاملی در کاهش گردشگری ورودی می‌داند و می‌گوید: فروردین و اردیبهشت فصل داغ گردشگری ورودی ایران است و این در حالی است که بسیاری از تورهای خارجی به ایران کنسل شده است. به‌عنوان‌مثال در یک تور آلمانی که 30 نفر برای هتل رزرو کرده بودند تنها 11 نفر شرکت کردند.

او سخنان ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، اعتراضات دی‌ماه و سایر مسائل تأثیرگذار در سیاست را عامل مهم‌تری از افزایش نرخ ارز عنوان کرده و می‌افزاید: مشکل ما در توسعه گردشگری به مسائلی برمی‌گردد که از دست ما خارج است و نمی‌توانیم در این زمینه فعالیتی انجام دهیم.

این راهنمای باسابقه گردشگری درعین‌حال گردشگری داخلی و خروجی را متأثر از نوسانات دلار نام برده و می‌گوید: در موضوع گردشگری خروجی، مسافران با چالش‌های فراوان روبه‌رو خواهند شد؛ زیرا اگر دلار را تا مدتی پیش با چهار هزار و 500 تومان می‌خریدند حال مجبورند آن را شش هزار تومان بخرند که هزینه‌های سفر آن‌ها را به شکل قابل‌توجهی بالا می‌برد.

او با اشاره به اینکه در نوروز امسال ایرانی‌ها 800 میلیون دلار در این کشور خرج کرده‌اند، عنوان می‌کند: البته در ایران همچنان طبقه‌ای هستند که بخواهند هزینه‌های سفر به خارج از کشور را بپردازند، اما روی قشر متوسط این امر تأثیرگذار خواهد بود.

چند سالی است که گردشگری داخلی در ایران رونق گرفته است، آیا بالا رفتن ارز تأثیری در این‌گونه از توریسم اثرگذار است؟ پیرمردایان بیان می‌کند: با بالا رفتن هزینه‌های خدمات، گردشگری داخلی صدمه خواهد دید؛ زیرا مسافری که برای رفتن به یک مقصد تا پیش از این به‌عنوان‌مثال 200 هزار تومان پرداخت می‌کرد، باید 300 هزار تومان پرداخت کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید