Iranian Agriculture News Agency

حبیبی خبر داد:

تدوین پیش نویس «سند امنیت پایدار غذایی»

معاون دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی از تدوین پیش نویس «سند امنیت پایدار غذایی» با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران خبر داد.

تدوین پیش نویس «سند امنیت پایدار غذایی»

داود حبیبی معاون دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره به تهیه و تدوین طرح ها و دستورالعمل‌های فنی و اجرایی در این معاونت، گفت: تهیه و تدوین دستورالعمل اجرایی «کمک‌های فنی و اعتباری اصلاح و توسعه باغات به روش های نوین و باغات انگور به روش داربستی و اصلاح و سرشاخه کاری باغات» قانون بودجه سال 1399 کل کشور و تدوین پیش نویس «سند امنیت پایدار غذایی» (برآورد میزان تولید، صادرات، مصرف سرانه و نیاز آبی باغات سردسیری و خشک تا افق 1410 ) با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران انجام شده است.

وی با اشاره به تهیه وتدوین «طرح اصلاح و نوسازی باغات شهرستان خمینی شهر»، «طرح اصلاح و نوسازی باغات بخش انزل شهرستان ارومیه» و «برنامه ملی کاهش مخاطرات سرمازدگی، یخبندان و برف در بخش کشاورزی»، افزود: برنامه ملی کاهش مخاطرات سرمازدگی، یخبندان و برف در بخش کشاورزی به دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی ارسال شده است.

به گفته معاون دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی، بازنگری و به روز رسانی «دستورالعمل اجرایی طرح توسعه باغ­‌های دیم در اراضی شیبدار» و تهیه و تکمیل «دستور العمل نحوه هزینه کرد یارانه نهال» در سال گذشته اجرایی شده است.

وی ادامه داد: تهیه و تدوین "شیوه نامه قطع درختان" با همکاری دفتر حقوقی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان امور اراضی کشور جهت اصلاح و احیای باغات در استان ها نیز عملیاتی شده است.

حبیبی با اشاره به توسعه نفوذ فناوری در بخش کشاورزی با مشارکت بخش خصوصی، یادآور شد: اجرای سرشاخه کاری باغات گیلاس به صورت الگویی با ارقام خودگشن (8 رقم) برای اولین بار در کشور در استان‌های خراسان رضوی و  کهگیلویه و بویراحمد، اجرای سرشاخه­‌کاری و تغییر رقم در باغات انگور کشور با استفاده از ارقام تجاری جدید (10 رقم) در استان­‌های آذربایجان­‌غربی، خراسان شمالی،  فارس،  قزوین،  کردستان، کهگیلویه و بویراحمد و همدان نیز انجام شده است.

وی با بیان اینکه 140 رقم جدید میوه های معتدله و سردسیری تکثیر و توسعه یافته است، ادامه داد: «خرید 8 رقم جدید انگور و تحویل به تولید کنندگان نهال انگور در سه استان خراسان رضوی، قزوین، همدان»، «خرید 3 رقم  جدید زردآلو و تحویل به تولید کنندگان نهال استان آذربایجان شرقی»، «تکثیر ارقام جدید پکان در سطح 5 هکتار در استان های خوزستان،  فارس، کهیلویه و بویراحمد و مازندران»، «تکثیر 11 رقم جدید بلوبری و 18 رقم جدید تمشک در استان های آذربایجان غربی و البرز» و خرید و توزیع ارقام جدید فندق در گیلان» نیز انجام شده است.

به گفته معاون دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی؛ باغ سازگاری ارقام جدید و ژنوتیپ های امیدبخش بادام در استان‌های خراسان رضوی (جوین و سبزوار)، آذربایجان شرقی، همدان و چهارمحال و بختیاری ایجاد شده است.

وی یادآور شد: خرید اندام تکثیری ارقام جدید هسته‌­دار و تحویل به تولیدکنندگان نهال جهت تولید نهال با ارقام جدید هسته دار انجام شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید