Iranian Agriculture News Agency

فائو هشدار داد:

تأثیرات کرونا و ملخ‌های صحرایی بر افزایش گرسنگی در آسیا و اقیانوسیه

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) هشدار می‌دهد در شرایطی که جهان به سختی در تلاش است تا سرعت گسترش بیماری ویروس کرونا – که بدترین همه‌گیری طی یک قرن اخیر است –کند شود، کشورهای واقع در جنوب و جنوب‌غربی آسیا همزمان در حال مقابله با شیوع آفت‌هایی هستند که نه تنها تهدیدی برای تشدید گرسنگی در منطقه هستند بلکه معیشت میلیون‌ها انسان را نیز در معرض خطر قرار داده‌اند.

تأثیرات کرونا و ملخ‌های صحرایی بر افزایش گرسنگی در آسیا و اقیانوسیه

به گزارش ایانا، طبق اعلام فائو،‌ گله‌‌های ملخ‌های صحرایی،‌ طی ماه‌های اخیر به سرعت به سمت منطقه غرب آسیا حرکت کرده و پوشش گیاهی دو کشور ایران و پاکستان را مورد هجوم قرار داده‌اند. این دسته‌ها هم‌اکنون محصولات کشاورزی هندوستان را در معرض تهدید قرار داده‌اند. چنین هجومی از گله‌های ملخ صحرایی طی بیش از یک نسل گذشته بی‌سابقه بوده است.

 از سوی دیگر «کرم ساقه‌خوار پاییزی» که یک آفت مخرب برای ذرت است در سال 2018 از قاره آفریقا به آسیا مهاجرت کرد و پس از گسترش در سراسر قاره آسیا، هم‌اکنون به استرالیا رسیده است.

چالش‌های چندگانه برای منطقه‌ای که از پیش گرفتار چالش است

در وضعیتی که تعطیلی‌های صورت گرفته برای مقابله با شیوع بیماری ویروس کرونا در کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه تأثیراتی منفی خود را بر اقتصاد، زندگی و معیشت‌ها میلیون‌ها انسان گذاشته است، ترکیب و همزمانی آفت‌های گیاهی موجب افزایش رنج‌ها در منطقه می‌شوند.

به گفته «جونگ-جین کیم»، معاون رئیس دفتر منطقه‌ای فائو در آسیا و اقیانوسیه، «ما نمی‌توانیم و نباید خسارت‌های وارده بر زندگی‌ها و معیشت‌ها که ترکیب این بحران‌ها بر امنیت غذایی و گرسنگی در این بخش از جهان به وجود می‌آورند را دستکم گیریم. منطقه‌ای که هم‌اکنون نیز میزبان بیشترین جمعیت افراد دچار سوءتغذیه در جهان است.» وی در ادامه افزود: «در شرایطی که به مبارزه خود برای حفظ زندگی‌ها و مهار گسترش بیماری ویروس کرونا ادامه می‌دهیم، باید در اینجا، در منطقه آسیا و اقیانوسیه و در نبردی با جبهه‌های متعدد و دشمنان متنوع بجنگیم.»

ملخ صحرایی مخرب‌ترین آفت جهان

ملخ‌های صحرایی نه تنها می‌توانند حجم عظیمی از پوشش گیاهی شامل گیاهان، درختان و مراتع بکر و طبیعی را حریصانه بخورند، بلکه به مزارع سبزی‌جات و درختان میوه نیز حمله می‌کنند.

یک گله بزرگ ملخ می‌تواند وسعتی برابر با یک کیلومتر مربع داشته و شامل حدود 80 میلیون ملخ باشد. کارشناسان فائو تخمین می‌زنند که شمار ملخ‌ها طی فصل بارانی آتی در جنوب آسیا تا 20 برابر افزایش خواهد یافت، مگر اینکه اقدامات ویژه‌ای برای مقابله با گله‌های ملخ‌ها انجام شود. فائو در حال رصد حرکت این آفت در سراسر آفریقا، آسیا و خاورمیانه است.

کرم ساقه‌خوار پاییزی آسیا را در می‌نوردد

در بسیاری از کشورهایی که در معرض آفت کرم ساقه‌خوار پاییزی قرار گرفته‌اند، تعطیلی‌های ناشی از بیماری ویروس کرونا به کاهش یا توقف فعالیت‌های کنترل آفت منجر شده است. فائو در این زمینه دستورالعملی را برای چگونگی پاسخ به گسترش این آفت آن‌هم در شرایطی که کشورها در واکنش به بیماری ویروس کرونا با چالش‌های متعدد و همزمانی مواجه شده است، منتشر کرده است.

کشاورزان نیازمند حمایت و پشتیبانی قابل توجهی هستند تا بتوانند از طریق اجرای اقدامات مدیریت تلفیقی آفت‌ها، کرم ساقه‌خوار پاییزی را به شکل پایداری در سیستم‌های زراعی خود مدیریت کنند. فائو در این زمینه ابتکار «اقدام جهانی برای کنترل کرم ساقه‌خوار پاییزی» را اجرایی کرده است، این ابتکار پاسخی به تهدید بین‌المللی ناشی از این آفت بر امنیت غذایی و معیشت میلیون‌های کشاورز خرده‌مالک است.

تداوم حمایت فائو از کشورهای آسیا و اقیانوسیه

به گفته جونگ-اون کیم، معاون رئیس دفتر منطقه‌ای فائو در آسیا و اقیانوسیه، «فائو در این زمانه پرچالش همچنان به حمایت‌های خود از کشورهای عضو در پاسخ به این تهدیدها و دیگر مخاطرات ادامه می‌دهد. ما با  یکدیگر و به‌خاطر خودمان و نسل‌های آتی از این چالش عبور خواهیم کرد.»  

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید