Iranian Agriculture News Agency

در گفتگو با ایانا اعلام شد؛

اجرای طرح پایلوت " ارتقای امنیت غذایی" در استان مرکزی

همزمان با برگزاری گردهمایی سراسری آغاز سال زراعی 98-99، سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی به دلیل دستیابی به اهداف تدوین شده در راستای رونق تولید، افزایش ضریب خوداتکایی و پایداری تولید در بین سازمان های جهاد کشاورزی سراسر کشور به عنوان سازمان نمونه انتخاب شد.

اجرای طرح  پایلوت " ارتقای امنیت غذایی" در استان مرکزی

مجید آنجفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار ایانا با بیان اینکه این استان بیش از 3 میلیون تن تولید محصولات کشاورزی دارد، گفت: در حدود 2 میلیون و 100 هزار تن محصولات زراعی در این استان تولید می‌شود  و میزان تولید محصولات دامی و باغی نیز هر کدام حدود 450 هزار تن است.

وی تولیدات شاخص این استان را محصولات انار، پسته، گل و گیاهان زینتی و ماهیان زینتی عنوان کرد و افزود: استان مرکزی در تولید این محصولات رتبه اول را در کشور دارد.

آنجفی با تاکید بر اینکه کمتر از 2 درصد جمعیت و مساحت کشور در این استان است، افزود: حدود 3 درصد از کل محصولات کشاورزی کشور در استان مرکزی تولید می شود.

وی با بیان اینکه استان مرکزی در گوشت قرمز و گوشت سفید سومین تولیدکننده کشور، اظهار کرد:  سالانه 54 هزارتن گوشت قرمز و  63 هزار تن گوشت سفید در استان تولید می شود که 70 درصد گوشت قرمز و 30 درصد گوشت سفید مازاد بر نیاز استان است که برای مصرف به سایر استان ها و در برخی مواقع به سایر کشورها صادر می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی از دلایل برگزیده شدن در هفتمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی سال 99-98 گفت: برای این موضوع شاخص‌های خاصی در نظر گرفته شده بود.

وی با بیان این که در سال زراعی 97-96 تولید گندم در استان مرکزی از 240 هزارتن  به 320 هزار تن  افزایش یافت، افزود:در سال زراعی جاری نیز 400 هزار تن گندم تولید شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به توسعه مکانیزاسیون در استان گفت: از طریق خط اعتباری مکانیزاسیون  450 تراکتور و 7 دستگاه کمباین در سال 96 و تعداد 850 تراکتور و 70دستگاه در سال 97 تامین و وارد مزارع شده است.

آنجفی با تاکید بر اینکه برون‌سپاری و واگذاری فعالیت ها به بخش خصوصی در این مجموعه انجام شده است، تصریح کرد:  سهم بخش کشاورزی از تسهیلات طرح توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری استان مرکزی در سال 97 برابر با 45 درصد و سهم تمامی دستگاه های اجرایی 55 درصد بوده و در  مجموع 82 درصد اعتبارات بخش کشاورزی جذب شده است.

وی پیامد پرداخت تسهیلات اشتعال روستایی را جذب سرمایه، نقدینگی، ورود واحدهای تولیدی در چرخه تولید عنوان کرد و گفت: این موضوع سبب شد که با وجود تمامی تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی واحدهای تولیدی مجددا آغاز به کار کنند و برخی دیگر از این واحدها نیز افزایش تولید داشته اند.

آنجفی با بیان این که تناسب مصرف کودهای شیمیایی در استان مرکزی در دو سال اخیر افزایش داشته است، بیان داشت: اجرای طرح "ارتقای امنیت غذایی" به صورت پایلوت در این استان، افزایش ضریب نفوذ بذرهای گواهی شده، اجرای طرح های تغییر الگوی کشت و تناوب کشت در اراضی دیم به جای کشت غلات با ترکیبی از غلات، علوفه و حبوبات و همچنین بکارگیری ارقام جدید اصلاح شده از دیگر اقدامات شاخصی بوده که در استان در حال انجام است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید