Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر میوه های سردسیری:

13 رقم کشت محصولات باغی معرفی شد

مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک گفت: 13رقم کشت محصولات باغی معرفی شده است.

13 رقم کشت محصولات باغی معرفی شد

به گزارش ایانا، داراب حسنی مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک  در سمپوزیوم ملی کشت بافت گیاهی که امروز در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری  با بیان اینکه از ابتدای سال 98 تاکنون موسسه تحقیقات علوم باغی توانسته  9 رقم جدید  معرفی کند ، گفت : این موسسه در سال ۹۶ نیز دو رقم و در سال ۹۷ تعداد رقم ها به ۱۳ رقم افزایش پیدا کرده است.

رئیس سابق موسسه تحقیقات علوم باغبانی با بیان اینکه  400 رقم کشت ارقام جدید داخلی و خارجی معرفی شده است، افزود:  بخش خصوصی می‌تواند برای تکثیر از این پتانسیل استفاده کند.

او ادامه داد: مهمترین بخش در بحث  ارقام ،تکثیر و تقویت سبد‌های باغبانی است.

حسنی با اشاره به اینکه این نوع فعالیت نباید به موسسه علوم باغی محدود شود، گفت: دانشکده‌های کشاورزی نیز باید به این موضوع ورود کنند که البته تعدادی بر روی این فعالیت متمرکز شده‌اند.

او  با بیان اینکه مجوزها از این به بعد فقط مبتنی بر رقم و اصالت رقم داده می شود ، گفت: معرفی فعالیت ها و توانمندی های کشور در تولید ارقام جدید باغی محور مهمی است و این موضوع اولین پله برای ورود به تکثیر بحث ارقام است.

حسنی ادامه داد: کشورما قابلیت و پتانسیل محصولات باغبانی را دارد به طوری که یکی از ده کشور مهم باغبانی دنیا هستیم.

او با بیان اینکه در ۲۵ محصول رتبه زیر ۱۰ را داریم ، گفت:  فرصت خوبی است تا بتوانیم از این پتانسیل استفاده کنیم.

مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک با تاکید به اینکه در سال 96 و97 تولید نهال کشور  ۵۵ میلیون اصله بوده است،افزود: نهال های کشت بافت میتوانند از این پتانسیل به خوبی استفاده کنند.

او ادامه داد: تکثیر کشت بافتی رو به رشد است، اگرچه محدودیت زیادی در گونه ها و تنوع کشت‌بافت داریم ، اما  انتظار می‌رود که بخش خصوصی بتواند تنوع بیشتری در تکثیر داشته باشد و  از ساختارهای ایجاد شده به بهترین شکل استفاده کند.

حسنی در پایان گفت: امید می رود سالانه ۳۰ تا ۴۰ رقم  به چرخه تولید اضافه شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید