Iranian Agriculture News Agency

سم پاشی سالانه بیش از یک و نیم میلیون هکتار مزرعه گندم و جو برای مهار آفت سن زدگی

رئیس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور گفت: سالانه بیش از یک و نیم میلیون هکتار مزرعه گندم و جو برای مهار آفت سن زدگی گندم، سم پاشی می‌شود.

سم پاشی سالانه بیش از یک و نیم میلیون هکتار مزرعه گندم و جو برای مهار آفت سن زدگی
به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی سازمان تات، رئیس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور در گفتگو با واحد مرکزی خبر گفت: سن زدگی یکی از آفات مهم کشاورزی و کلیدی گندم است. سن زدگی گندم نان و آرد بیش از ۲ درصد قابل قبول نیست و سم پاشی به موقع، از خسارت به مزارع پیشگیری می‌کند.
 
نعیمی با اشاره به اینکه روش رایج برای مقابله و مدیریت با این آفت استفاده از حشره کش‌ها است، گفت: بر اساس گزارش موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور، دمای هوا به بالای ۱۵ درجه که برسد این آفت روانه مزارع گندم و جو می‌شود.
 
وی افزود: از سوی دیگر آنطور که مجری طرح گندم کشور گفته با توجه به کاهش ۲۵ درصدی بارش‌ها از ابتدای سال زراعی تاکنون و افزایش دما، شرایط را برای طغیان آفات فراهم کرده است.
 
نعیمی افزود: ۲.۵ میلیون هکتار از مزارع گندم در معرض آسیب این آفتند و سالانه ۲۰ تا ۳۰ درصد در مزارع جو و ۵۰ تا ۶۰ درصد در مزارع گندم خسارت می‌زنند.
 
به گفته مجری طرح گندم کشور میانگین دمای کشور نسبت به بلند مدت ۲.۳ دهم درجه افزایش پیدا کرده است؛ که این میزان در استان‌های مختلف از ۱.۶ درجه تا ۳.۹ دهم درجه افزایش پیدا کرده و کشاورزان برای جلوگیری از خسارت و کنترل این آفات حتما با کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی در استان‌ها و شهرستان‌ها مشاوره بگیرند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید