Iranian Agriculture News Agency

صادرات بیش از ۸۵۰ تن گیاهان دارویی به بازارهای جهانی

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از صادرات بیش از ۸۵۰ تن گیاهان دارویی از ابتدای امسال تاکنون‌ از رویشگاه‌های طبیعی ایران به بازارهای جهانی خبر داد.

صادرات بیش از ۸۵۰ تن گیاهان دارویی به بازارهای جهانی

به گزارش ایانا به نقل از  روابط عمومی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، ترحم بهزاد اعلام کرد: ۱۴ اقلیم طبیعی در جهان شناخته شده است که حدود ۱۱ اقلیم از این تعداد در ایران وجود دارد و بستر رویش انواع گیاهان دارویی است.

وی افزود: تاکنون حدود ۸۶۰۰ گونه گیاهی در ایران شناسایی شده که ۲۳۰۰ گونه آن دارویی است و به‌ صورت مستقیم در حوزه دارویی، بهداشتی و مکمل‌های غذایی کاربرد دارد.

‌مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور همچنین گفت: این گیاهان دارویی متاسفانه به صورت فله و فرآوری نشده از کشور صادر می‌شود و سازمان منابع طبیعی نقشی در جلوگیری از صدور خام گیاهان دارویی ندارد و تنها به‌عنوان عضوی از شورای راهبردی گیاهان دارویی به سازمان غذا و دارو و وزارت صمت پیشنهاد ورود به این عرصه را داده است تا از صادرات خام جلوگیری شده و به حوزه فرآوری محصولات و صادرات آنها ورود کنند.

وی تاکید کرد: بهره‌مندی ایران از اقلیم متفاوت و وسعت حدود ۶ میلیون هکتاری رویشگاه‌های گیاهان دارویی در این سرزمین، فرصت بسیار مناسبی برای بهره‌برداری درست، ورود جدی‌تر به عرصه فرآوری، ایجاد اشتغال، صادرات تخصصی‌تر در حوزه محصولات فرآوری ‌شده و ارزآوری است.

بهزاد اضافه کرد: مشکلاتی مانند عدم‌ تخصیص ردیف اعتباری مستقل برای حفاظت، اصلاح و توسعه گیاهان دارویی و کمبود نیروی لازم و متخصص سبب شده است تا ظرفیت‌های ارزنده و پنهان این حوزه همچنان راکد بماند.

به گفته وی، از سال ۵۸ تا‌کنون ۵۶۴ میلیارد تومان به مدیریت مرتع اختصاص یافته که با توجه به وسعت مراتع، سهم هر هکتار تنها ۱۵۵ تومان است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید