Iranian Agriculture News Agency

رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور:

35 درصد از باغات کشور دارای کم‌آبی اجباری هستند

رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور با اشاره به اینکه 40 درصد آب کشور صرف تولید محصولات باغبانی می‌شود، گفت : 35 درصد از باغات کشور نیز دارای کم‌آبی اجباری هستند که یکی از دلایل آن فرسوده بودن شبکه‌های آبیاری است .

35 درصد از باغات کشور دارای کم‌آبی اجباری هستند

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی سازمان تات، مهدی طاهری ضمن بازدید از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد و نشست تخصصی با مدیریت جهاد کشاورزی این استان انتخاب الگوی کشت متناسب با شرایط هر منطقه را امری ضروری دانست و بر تهیه سند آمایش سرزمینی و توسعه باغبانی استان تأکید کرد

رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور نبود آب، تغییر اقلیم و تورم هزینه‌های تولید را از عوامل کاهش محصولات باغی عنوان کرد و گفت: آب مصرفی باغات بسیار بالاست و این موضوع نگران‌کننده است و لازم است الگوی کشت متناسب با هر منطقه تعریف شود.

وی استان کهگیلویه و بویراحمد را دارای ظرفیت و مستعد برای تولید بذور گران‌قیمت گلخانه‌ای با توجه به شرایط آب و هوایی و چهارفصل بودن آن دانست و گفت:  با توجه به کمبود آب، تغییر اقلیم و تورم هزینه‌های تولید باید برنامه الگوی کشت متناسب درزمینهٔ تولید بذور محصولات گلخانه‌ای تعریف شود.

طاهری با اشاره به اینکه 40 درصد آب کشور صرف تولید محصولات باغبانی می‌شود، گفت : 35 درصد از باغات کشور نیز دارای کم‌آبی اجباری هستند که یکی از دلایل آن فرسوده بودن شبکه‌های آبیاری است .

وی باغداری غیرحرفه‌ای در باغ‌های کوچک را یکی از مشکلات باغبانی کشور دانست و افزود: سطح باغ‌های کشور زیاد شده اما بهره‌وری و تولید در واحد سطح افزایش نیافته است و افزایش بهره‌وری فقط با افزایش دانش امکان‌پذیر خواهد بود.

طاهری با اعلام حمایت موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور درزمینهٔ جذب یک هیئت‌علمی، یک محقق بخش باغبانی، تأمین اعتبار موردنیاز جهت تحصیل محققین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان در مقطع پسادکترا و همچنین کمک به اعزام دو محقق باغبانی استان به خارج از کشور در راستای انتقال تجربه و ورود دانش جهانی به کشور، بر تهیه سند آمایش سرزمینی و توسعه باغبانی استان تأکید کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز دوراندیشی و آینده‌نگری در راستای توسعه عمودی باغات و متناسب با ظرفیت‌ها را ضروری دانست و بر تشکیل موسسه کشت بافت، شرکت‌های دانش‌بنیان درزمینهٔ باغبانی و تهیه مجموعه‌هایی در راستای حفظ ذخایر ژنتیکی استان تأکید کرد.

 سید علی معتمدی پور ضمن بیان این موضوع که این استان با تنوع اقلیمی و گیاهی بالا به‌نوعی پیوندد هنده تمام اقلیم‌های کشور است، گفت: حداقل پنج محصول باغبانی استان کهگیلویه و بویراحمد رتبه تک‌رقمی میزان تولید در سطح کشور را دارد.

وی با اشاره به شرایط آب و هوایی خاص کهگیلویه و بویراحمد و وجود هم‌زمان درختان گرمسیری مثل نخل و درختان سردسیری مثل هسته داران، یکی از مهم‌ترین ناتمام‌های استان را عدم وجود ذخیرگاه ژنتیکی حاوی تمام ارقام درختان باغی موجود در استان دانست و بر ضرورت بیان این موضوع در تصمیمات ملی تاکید کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید