Iranian Agriculture News Agency

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد:

بهره‌گیری از فناوری‌ روز جهان برای ارتقای سلامت پسته

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بر بکارگیری دانش فنی روز جهان برای تولید پایدار و افزایش کیفی و سلامت پسته کشور با همکاری سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) تاکید کرد.

بهره‌گیری از فناوری‌ روز جهان برای ارتقای سلامت پسته

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمدمهدی برومندی در کارگاه اولیه پروژه بهبود تولید و صادرات پسته از طریق استقرار مدیریت همه جانبه و تلفیقی محصول گفت: همه بازارهای جهانی از محصول باکیفیت پسته ایران از گذشته تاکنون استفاده کرده اند و تداوم تولید، دسترسی به این محصول و سلامت آن برای ما و جهان مهم است.

وی سطح باغات پسته در کشور را ۵۰۰ هزار هکتار عنوان و اظهار کرد: ارتقای کیفیت پسته از دغدغه‌های ما و بخش غذا و داروی کشور است و برای پایداری و سلامت این محصول باید از دانش روز جهان بهره‌مند شویم.

برومندی با بیان این که فائو به عنوان یک سازمان تخصصی در خدمت امنیت غذایی است، تصریح کرد: همه کشورها و بخش‌های تولید غذا در جهان از خدمات فنی ارزشمند این سازمان بهره‌مند هستند.

وی در همین حال بخش باغبانی را از حوزه‌های مهم در امنیت غذایی کشور دانست و گفت: سطح باغات کشور نزدیک به ۳ میلیون هکتار است و بیش از ۲۵ میلیون تن انواع محصولات باغی از این سطح تولید می‌شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: به رغم آن که ۲۰ درصد از خاک کشاورزی در بخش باغبانی است، اما ۳۷ درصد اشتغال در این بخش است.

وی ادامه داد: حدود ۵۰ درصد درآمد ارزی حاصل از صادرات محصولات مازاد بر مصرف بخش کشاورزی در اختیار حوزه باغبانی است.

در ادامه این نشست، مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: مذاکرات با سازمان فائو برای اجرای پروژه بهبود تولید و صادرات پسته از طریق استقرار مدیریت همه‌جانبه و تلفیقی محصول از سال گذشته آغاز شد و امروز کل کارهای مقدماتی این پروژه انجام شده است.

هومن فتحی تولید، فرآوری و آزمایش‌‌ها را سه رکن اساسی در حوزه محصول پسته برشمرد و اذعان داشت: بررسی این سه رکن به حل مشکلات پسته کشور کمک می‌کند.

وی ادامه داد: در حوزه آزمایش‌ها، رعایت استانداردها و همخوانی آن با استانداردهای کشورهای وارد کننده از جمله مواردی است که در این پروژه دیده شده است.

فتحی تصریح کرد: مشارکت همه دستگاه‌ها به موفقیت این پروژه کمک خواهد کرد و از سازمان فائو می‌خواهیم به این پروژه اهمیت دهد و از تیم‌های برجسته علمی برای آن استفاده کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید