Iranian Agriculture News Agency

30 هکتار باغ مادر در هفت استان کشور فعالیت دارند

معاون تحقیقات و کنترل و گواهی نهال مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور گفت: 30 هکتار باغ مادر در استان‌های قزوین، البرز، همدان، اصفهان، خراسان رضوی، فارس و مازندران فعالیت دارند.

30 هکتار باغ مادر در هفت استان کشور فعالیت دارند

به گزارش خبرنگار ایانا، عبدالرضا کاوند در بازدید خبرنگاران از مجموعه رویش پایدار البرز ( زنجیره تولید نهال گواهی‌شده و باغ مادری) بیان کرد : ۱۴ زنجیره اسمی تولید نهال سالم در کشور وجود دارد که ۱۰ زنجیره فعال هستند.

وی ادامه داد: ظرفیت ما تولید ۱۰ میلیون نهال گواهی شده است اما به دلیل عدم قیمت رقابتی این نهال‌ها و بی توجهی باغداران این ظرفیت هنوز فاصله زیادی تا عملی شدن دارد. این در حالی است که بین ۴۰ تا ۴۵ درصد نهال‌های کشت شده در برخی کشورها، نهال‌های گواهی شده هستند و این عدد برای ایران فقط ۱.۵ درصد است.

معاون تحقیقات و کنترل و گواهی نهال مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور بیان کرد: ۶۳۸ نهالستان دارای مجوز داریم که ظرفیت تولیدی آنها بالای ۵۰ میلیون اصله نهال است اما برخی از آنها هنوز شرایط تولید نهال گواهی شده را ندارند.

کاوند اظهار داشت: ماده اولیه ۱۲ هزار اصله از گروه دانه دار، هسته دار، ریز میوه و مرکبات در کشور موجود است که در بین هشت تا ۱۰ مرکز مستقرند.

وی بیان کرد: همچنین بیش از ۳۰ هکتار باغ مادر در استان‌های قزوین، البرز، همدان، اصفهان، خراسان رضوی، فارس و مازندران فعالیت دارند که ارقام گواهی شده و عاری از هر نوع ویروس و بیماری تولید و آماده عرضه دارند و ما چاره‌ای جز حرکت به سوی اصلاح ارقام برای نوسازی باغات کشور با شرایط اقلیمی موجود نداریم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید