Iranian Agriculture News Agency

توسعه نهال‌های گواهی‌شده؛ شاه‌کلید افزایش درآمد و ارزآوری برای باغداران

رئیس گروه نهال و بهبود ارقام معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: توسعه نهال‌های گواهی‌شده و دارای شناسه آبی باعث می‌شود بهره‌وری باغات (حدود 30 درصد) و به دنبال آن سودآوری افزایش یابد و محصولات سالم و عاری از ویروس که مناسب صادرات است تولید شود.

توسعه نهال‌های گواهی‌شده؛ شاه‌کلید افزایش درآمد و ارزآوری برای باغداران

به گزارش خبرنگار ایانا، مجتبی میر در بازدید خبرنگاران از مجموعه رویش پایدار البرز( زنجیره تولید نهال گواهی‌شده و باغ مادری) بیان کرد: نیاز است باغداران و مردم آگاه شوند که نهال گواهی‌شده یا برچسب آبی را یک مجموعه متخصص، دولتی و دارای وجاهت قانونی گواهی کرده و از سایر نهال‌ها متفاوت است. همچنین سازمان حفظ نباتات نیز گواهی لازم را انجام داده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در کشور برخی از نهالستان‌های فاقد مجوز هستند  و تلاش می‌شود در زنجیره نظارت قرار گیرند و ساماندهی شود. بخش دوم تولیدات، تولیدات نهالستان‌های مجوز دار است که به‌صورت خود اظهاری است و تولیدکننده نوع نهال را مشخص می‌کند و از طریق موسسه ثبت می‌شود و بخش سوم بخش که بخش کوچکی از تولید نهال کشور است،  گواهی‌شده است و به دنبال اطلاع‌رسانی هستیم تا باغداران به این سمت بروند.

رئیس گروه نهال و بهبود ارقام معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: نهال‌های گواهی‌شده سالم‌سازی و عاری از ویروس شده است و ظرفیتی ایجاد می‌کند که حدود ۳۰ درصد به تولیدات اضافه می‌شود و بهره‌وری افزایش پیدا می‌کند و باغدار می‌تواند با این نوع نهال باغ متراکم، فوق متراکم با امکان مکانیزاسیون ایجاد کند.

میر بیان کرد: زنجیره تولید نهال مجموعه‌ای از تولید پایه و پیوندک را در شرایط کاملاً بهداشتی تولید می‌کند و در مراحل تولید کاملاً رصد و پایش می‌شود.

ر با اشاره به ظرفیت تولید ۶.۵ میلیون نهال گواهی‌شده در کشور، بیان کرد: سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان یارانه به‌صورت اسناد خزانه به این نوع نهال‌ها تخصیص یافت که کشاورزان تشویق به اصلاح درختان باغات خود شوند.

وی ادامه داد: فنّاوری تولید نهال‌های گواهی‌شده‌های تک است و بین کشورهای منطقه فقط ما و کشور ترکیه دانش فنی آن را داریم بنابراین با توسعه این دانش می‌توانیم نهال‌های گواهی‌شده را صادر کنیم ارزآوری  به کشور را افزایش دهیم.

رئیس گروه نهال و بهبود ارقام معاونت باغبانی وزارت جهاد بیان کرد: باغداران به دلیل قیمت اندک نهال‌های بدون شناسه خریداری می‌کنند زیرا نرخ آن‌ها بین ۳۰ تا ۷۰ هزار تومان بوده اما گیاهان پرورش‌یافته از بانک ژنتیک اصلاح‌شده بین ۱۸۰ تا ۳۲۰ هزار تومان قیمت دارند.

میر با اشاره به آمار نهال‌های تولیدی کشور اظهار کرد: حدود ۶۸ میلیون نهال دارای مجوز در کشور تولید می‌شود که از این تعداد فقط ۶۳۰ هزار نهال یعنی یک درصد گواهی‌شده و اصالت و سلامت آن‌ها تأیید می‌شود.

رئیس گروه نهال و بهبود ارقام معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۵۳ مرکز کشت بافت در کشور فعالیت دارند تا بهسازی باغات پیگیری شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید