Iranian Agriculture News Agency

اقدامات اجرایی ارتقا کیفیت خاک در مدیریت باغات مرکبات

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم باغبانی و پژوهشکده مرکبات و میوه ‌های نیمه ‌گرمسیری گفت: در کشور ما مرکبات در اراضی مختلف با دامنه‌­ای از محدودیت‌های فیزیکی و شیمیایی کشت می­‌شوند که موسسه در راستای ارتقا کیفیت خاک در مدیریت باغات مرکبات اقدامات بسیاری انجام داده است.

اقدامات اجرایی ارتقا کیفیت خاک در مدیریت باغات مرکبات

طاهره رئیسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایانا با اشاره به بررسی اهمیت کیفیت خاک در مدیریت باغات مرکبات بیان کرد: کیفیت خاک عموماً معادل سلامت خاک در نظر گرفته می­شود. این مفهوم نه تنها از دیدگاه تولید پایدار حائز اهمیت است، بلکه یک خاک با کیفیت مطلوب می­تواند باعث ارتقای ظرفیت نگهداشت رطوبت در خاک، قابلیت دسترسی عناصر غذایی،عملکرد و قابلیت تولید محصولات باغی شود.

این متخصص خاک شناسی ادامه داد: در کشور ما مرکبات در اراضی مختلف با دامنه‌­ای از محدودیت‌های فیزیکی و شیمیایی کشت می­شوند و تولیدکننده­های مرکبات با چالش­هایی در زمینه‌ی حفظ حاصلخیزی خاک باغ مرکبات مواجه هستند. این محدودیت‌ها باید آگاهانه و علمی  باشد و ضمن حفظ و یا ارتقا کیفیت خاک باغات مرکبات، برای رسیدن به یک تولید مناسب مدیریت شوند.

عضو هیات علمی پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری گفت: شیوه‌های مدیریتی شامل مدیریت آب آبیاری، مدیریت مصرف کود، کاربرد بهبود دهنده­‌های خاک، و تغییر کاربری اراضی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر کیفیت خاک باغ مرکبات است. در واقع با اعمال شیوه‌های مدیریت پایدار خاک در باغات مرکبات، همچون حداقل خاک ورزی، افزودن مواد آلی و ... ضمن ارتقا تنوع زیستی خاک، می­توان حاصلخیزی خاک باغ را بهبود بخشیده و به ترسیب کربن کمک کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید