Iranian Agriculture News Agency

هدفگذاری توسعه کشاورزی حفاظتی ۶۰ درصد اراضی در سند امنیت غذایی

توسعه کشاورزی حفاظتی در ۶۰ درصد اراضی کشاوری تا سال ۱۴۱۱ در سند امنیت غذایی کشور برای حفاظت از خاک، افزایش بهره‌وری آب و پایداری تولید هدف‌گذاری شده است.

هدفگذاری توسعه کشاورزی حفاظتی ۶۰ درصد اراضی در سند امنیت غذایی

به گزارش ایانا به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مجری طرح کشاورزی حفاظتی در حاشیه مراسم گرامیداشت روز جهانی خاک در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن بیان این مطلب افزود: در سند امنیت غذایی که در تیر ماه امسال توسط رییس جمهوری ابلاغ شد، ۶۰ درصد اراضی کشاورزی تا سال ۱۴۱۱ باید تحت پوشش کشاورزی حفاظتی قرار گیرد.

علیرضا یزدانی کم‌خاک‌ورزی و بی‌خاک‌ورزی، پوشش دایمی خاک و اصلاح تناوب زراعی را سه اصل کشاورزی حفاظتی عنوان و تصریح کرد: سامانه‌های کشاورزی حفاظتی در اراضی کشاورزان از سال گذشته در سطح حدود ۱۶ هزار هکتار با رعایت این سه اصل در حال اجرا است.

وی ادامه داد: از سال ۱۴۰۱ به منظور آشنایی کشاورزان با این رویکرد در ۱۰ استان کشور سامانه های حفاظتی در اراضی آبی و دیم کشاورزان در سطوح مختلف ۱۰ تا ۵۰۰ هکتاری با محوریت کشاورزان پیشرو در حال انجام است.

یزدانی با بیان این که حمایت‌های خوبی از کشاورزی حفاظتی از سوی وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌ها صورت گرفته است، گفت: ما باید با اجرای کشاورزی حفاظتی با پدیده گرد و غبار مقابله کنیم و در این راستا، ستاد ملی مقابله با گرد و غبار در سال گذشته مبلغ ۱۰ میلیارد تومان به این امر کمک کرده و نیازمند حمایت‌های بیشتری در این زمینه هستیم.

وی تاکید کرد: به دلیل تغییرات اقلیمی بخشی از اراضی کشاورزی از چرخه تولید خارج و به بیابان و کانون‌های گرد و غبار تبدیل شده و یکی از راهکارها برای مقابله با این پدیده، رویکرد کشاورزی حفاظتی است.

مجری طرح کشاورزی حفاظتی یکی از تهدیدهای جدی امنیت غذایی را پایین بودن مواد آلی خاک‌های کشاورزی دانست و اذعان داشت: مواد آلی ۷۰ درصد خاک‌های کشور، زیر یک درصد است.

وی افزود: افزایش مواد آلی و افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک از مزیت های کشاورزی حفاظتی می‌باشد.

یزدانی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم در قالب کشاورزی حفاظتی با تکنیک‌ها و شیوه‌هایی همچون ایجاد پوشش در سطح خاک، استفاده از گیاهانی از خانواده لگوم و شیوه‌های کم‌خاک‌ورزی و بی‌خاک‌ورزی و کشت مستقیم به حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش این منبع اصلی تولید کمک کنیم.

وی در عین حال افزود: از طریق مشوق‌ها نیز کشاورزان را مورد حمایت قرار می‌دهیم تا حداکثر ۲۵ تا ۳۰ درصد از بقایای گیاهی را در سطح خاک حفظ کنند.

یزدانی یادآور شد: در ۲۵ سال گذشته عملیات کم‌خاک‌ورزی و بی‌خاک‌ورزی و کشت مستقیم در سطح سه میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور انجام شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید