Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان اردبیل:

استان اردبیل حدود 85 درصد بذر ذرت کشور را تأمین می‌کند

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با بیان اینکه 100 درصد چغندر و سورگوم بذری و حدود 85 درصد ذرت بذری کشور را استان اردبیل تأمین می‌کند.

استان اردبیل حدود 85 درصد بذر ذرت کشور را تأمین می‌کند

کمال شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: تأثیرگذاری نهاد علم بر ارتقای حوزه کشاورزی مستلزم دانش بنیان کردن کشاورزی است. همچنین تولید بذرهای هیبرید تضمین‌کننده امنیت غذایی و ارتقای بهره‌وری است.

وی ادامه داد: نیاز سالانه انواع بذر هیبرید ذرت در کشور حدود 12 هزار تن است که خشکسالی‌های اخیر این میزان تولید بذر ذرت کشور را تحت تأثیر خود قرار داده است.

شهبازی بیان کرد: ایران در منطقه جزء معدود کشورهایی است که در تولید بذر هیبرید ذرت به مرز خودکفایی رسیده است.

 وی تأکید کرد: تولید بذرهای هیبرید متناسب با شرایط اقلیمی کشور، تضمین‌کننده امنیت غذایی و ارتقای بهره‌وری کشاورزی است و از خروج مقادیر زیادی ارز از کشور جهت واردات جلوگیری می‌کند.

استان اردبیل رتبه نخست تولید عدس و کلزا را دارد

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با بیان اینکه 100 درصد چغندر و سورگوم بذری و حدود 85 درصد ذرت بذری کشور را این استان تأمین می‌کند، گفت: استان اردبیل رتبه نخست تولید عدس و کلزا، رتبه دوم تولید سیب‌زمینی، رتبه سوم تولید عسل، رتبه پنجم تولید چغندرقند، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو کشور را دارد.

شهبازی گفت: با هدف تولید بذر ذرت هیبرید، جلوگیری از واردات بذر و ایجاد منابع درآمدی جدید، طی قراردادی با شرکت کشت و صنعت و دامپروری پارس بخشی از مزارع ایستگاه تحقیقاتی مغان جهت تولید رقم هیبرید ذرت 704 اختصاص یافت.

وی عملکرد را بیش از 5 تن در هکتار پیش‌بینی کرد و اظهار داشت: ذرت بذری تولید شده، پس از برداشت و طی مراحل فرآوری و بسته‌بندی‌ در اختیار کشاورزان ذرت کار کشور قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل خاطر نشان کرد: تولید رقم هیبرید ذرت 704، علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور، زمینه را برای جهش تولید این محصول در کشور فراهم می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید