Iranian Agriculture News Agency

با برگزاری دومین جشنواره ملی تولید و صادرات انار ساوه؛

رفع چالش‌های زنجیره تولید و صادرات انار روی میز وزارت جهاد کشاورزی

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی با بیان اینکه تولید و صادرات انار با چالش های متعددی رو به رو است، گفت: در دومین جشنواره ملی تولید و صادرات انار در ساوه این دو محور مورد بررسی تخصصی و علمی قرار می‌گیرد.

رفع چالش‌های زنجیره تولید و صادرات انار روی میز وزارت جهاد کشاورزی

غلامرضا گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به «دومین جشنواره ملی تولید و صادرات انار ساوه» بیان کرد: شهرستان ساوه در استان مرکزی، بزرگترین شهرستان انار خیز کشور معرفی شده است.

وی با بیان اینکه 25 درصد از انار تولیدی شهرستان قابلیت صادرات دارد، ادامه داد: ولی متاسفانه در بهترین شرایط حدود 5 درصد از انار شهرستان صادر شده است. در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های موجود و عدم بازگشت ارز این مقدار کاهش محسوسی را تجربه کرده است.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: در شهرستان ساوه، اولین و تنها ایستگاه تخصصی تحقیقات انار در کشور با عنوان پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه با قدمتی بیش از نیم قرن قرار دارد.

وی ادامه داد: پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه زیر مجموعه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است. وجود این پردیس در کنار پردیس و تحقیقات و آموزش لوبیا خمین به عنوان نشان و مشخصه خاص استان در حوزه ملی محسوب شده و لذا کمیته تخصصی انار، مباحث تحقیاتی و آموزشی مرتبط را رصد و بررسی می‌کند.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: فقدان باغ مادری ارقام تجاری انار ایران، اختلاط ارقام تجاری با ارقام بی‌کیفیت و غیرتجاری در برخی باغات قدیمی، وجود باغ‌های انار درجه دو و درجه سه و مدیریت سنتی در برخی باغات (پایین بودن ضریب نفوذ دانش در باغ ها) از مهمترین چالش های زنجیره تولید انار است.

گودرزی افزود: خسارت بالای کرم گلوگاه انار بدلیل ارگانیک بودن میوه انار و عدم مصرف سموم، آسیب ناشی از تغییرات اقلیمی و بروز عوارض فیزیولوژیک، مشکلات ناشی از آبیاری غرقابی در بسیاری از باغات و کاهش کیفیت آب آبیاری، نبود تشکل‌های تولید، فروش و صادرات و عدم توسعه صنایع تبدیلی و روش های نوین مدیریت برداشت و پس از برداشت جهت عرضه مناسب و به حداقل رساندن ضایعات سایر چالش های مهم زنجیره تولید انار است.

برگزاری نشست هم اندیشی صادرات انار

وی بیان کرد: کمیته علمی جشنواره انار ساوه در حاشیه برگزاری دومین جشنواره ملی انار ساوه، پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ساوه، جهاد دانشگاهی و دانشگاه ازاد اسلامی، در چهار روز از جشنواره برنامه‌ها و نشست‌های تخصصی ترتیب دادند.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی تصریح کرد: نشست هم اندیشی صادرات انار ( با حضور محققین استانی، باغداران پیشرو و تجار و سخنرانانی در حوزه تولید و صادرات انار سالم و ارگانیک) در روز نخست برگزار شد.

گودرزی افزود: برنامه‌ها و دوره‌های تخصصی در خصوص مدیریت به باغی باغات ( مدیریت تربیت و هرس و مدیریت تغذیه)، مدیریت عوارض فیزیولوژیک میوه انار ( آفتاب سوختگی و ترکیدگی میوه انار و سفید شدگی آریل انار) و مدیریت تنش های زیستی با تاکید بر مدیریت گرم گلوگاه، مگس میوه مدیترانه و نماتد) نیز توسط محققان در پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه و محققان در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی در دو روز متوالی در محل برگزاری نمایشگاه جشنواره انار ساوه برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: مخاطبان این دوره‌ها کارشناسان کشاورزی، بهره برداران و باغداران انار هستند که آخرین نتایج تحقیقاتی محققان در اختیارشان قرار خواهد گرفت. در کنار دوره‌های آموزشی پنل‌های پرسخ و پاسخ هم برگزار خواهد شد.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی بیان کرد: چکیده نتایج تحقیقاتی محققان در قالب تک برگ و همچنین اخرین مقالات و مستندات علمی در خصوص مدیریت باغات انار ( از زمان کاشت تا زمان برداشت) که بصورت کتاب، مقاله، نشریه و دستورالعمل در انتشارات سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و همچنین در مجله ترویجی انار استان مرکزی چاپ شده است در قالب لوح فشرده (CD) با همکاری پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ساوه تهیه و در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید