Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی اصفهان مطرح کرد؛

راهکارهای مناسب برای صادرات محصولات گلخانه‌ای

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان گفت: راهکارهای تسهیل در صادرات اعم از شناسایی بازار‌های هدف، فراهم کردن امکانات و همکاری بین دستگاهی است که یک دریچه و شرایط خوبی را برای صادرات محصولات گلخانه‌ای فراهم می‌کند.

راهکارهای مناسب برای صادرات محصولات گلخانه‌ای

محسن دادار در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به نشست تخصصی توسعه گلخانه «چالش و راهکارها» در خصوص محور بذر گفت:  چالش‌های مرتبط با بذور تولیدات گلخانه‌ای مهمترین چالشی است که ما داریم زیرا صنعت گلخانه و تولید بذر یکی از استراتژیک‌ترین موضوعاتی است که در حوزه کشاورزی انجام می‌شود.

بذرهای چمدانی ضرر زیادی به توکیدکنندگان وارد می‌کند

وی با اشاره به ورود بذرهای قاچاق به کشور و مخاطرات ناشی از آن گفت : در حال حاضر در کشور قسمتی از بذرها بصورت قاچاق یا اصطلاحا چمدانی وارد می‌شود. این چمدانی وارد شدن موجب متأثر شدن گلخانه های ما از یکسری بیماری‌ها ،ویروس‌ها ،قارچ ها و باکتری‌ها می‌شود که نهایتا خسارت‌ها و ضرر زیادی را به تولیدکنندگان تحمیل می‌کند.  

دادار ادامه داد: امیدواریم این نشست در خصوص راهکارهایی که می‌شود برای مقابله و یا کاهش ورود بذرهای قاچاق عملیاتی کرد و همچین تبیین مشکل برای گلخانه داران  موثر باشد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان افزود: محور دیگر «چالش‌های مربوط به بازار» است که فروش و صادرات گل‌های زینتی، شاخه بریده، صیفی‌جات و سبزیجات را در برمی‌گیرد.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات اصلی که تقریبا در همه بخش‌های تولیدی وجود دارد و بخش کشاورزی و گلخانه هم مستثنی نیست؛ ایجاد راهکارهای مناسب برای صادرات محصولات است.

دادار ادامه داد: اگرهماهنگی لازم بین دستگاه‌های مرتبط در استان و کشور انجام شود امکان صادرات محصولات گلخانه‌ای سبزی و صیفی و گل‌های زینتی و گل‌های شاخه بریده ، اقدام بسیار مهمی خواهد بود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان در خصوص شرایط لازم جهت موضوع صادرات گفت: راهکارهای تسهیل در صادرات شناسایی بازار‌های هدف و فراهم کردن وسایل  و امکانات و دستگاه‌هایی است که یک دریچه و شرایط خوبی را از جهت صادرات محصولات گلخانه‌ای فراهم می‌کند.

وی بیان کرد: در بحث گلخانه بیشتر تاکید بر روی وسایل و امکانات هست مثلا در کوتاه‌ترین زمان با یک برنامه بسیار دقیق و طی کمتر از 24 ساعت برای این گل باید بحث صادرات و ترمینال و بحث‌های بعدی آن انجام شود. از طرف دیگر راهکارهایی برای افزایش ماندگاری باید انجام شود، همچنین سردخانه های لازم برای اینکار باید وجود داشته باشد و همه اینها باید در کنار هم شکل بگیرد تا بتواند یک بازار خوب صادراتی را برای محصولات گلخانه‌ای فراهم آورد.

اصفهان رتبه اول تولید فلفل دلمه‌ای در کشور را دارد

 وی در خصوص ظرفیت تولیدات گلخانه‌ای استان اصفهان در سال 1401 گفت: ظرفیت‌ها متنوع است، مثلا در تولید فلفل دلمه‌ای استان اصفهان رتبه اول کشور را دارد.  

دادار کل سطح زیر کشت گلخانه‌ای استان اصفهان در سال 1401 را بیش از 25 میلیون متر مربع عنوان کرد  و گفت: عمده محصولات کشت شده خیار، گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان، سبزیجات گلخانه‌ای  و توت فرنگی بوده است، تقریبا کمی بیش از نیمی از سطح زیر کشت در گلخانه‌های چوبی و مابقی مربوط به کشت گلخانه‌ای فلزی است؛ همچنین بیش از 90 هزار متر مربع مربوط به کشت گلخانه هیدروپونیک بوده است.

وی در خصوص این که چه میزان از بذر مورد نیاز در داخل کشور تولید و چه میزان وارداتی است، بیان کرد: در خصوص بذور با توجه به توسعه شرکت‌های دانش بنیان که در دستور کار وزارتخانه و دستگاه‌های مرتبط از جمله استانداری هم هست ؛ خوشبختانه باعث شده یک قسمتی از فعالیت‌های تولید بذر توسط این شرکت‌ها انجام شود. با این حال تاکید داریم اگر واردات بذر هم صورت می‌گیرد حتما از مراجع قانونی و با کنترل‌های قانونی باید انجام شود.

دادار در رابطه با این که عمدتا بذر مربوط به کدام محصولات گلخانه‌ای وارداتی است، اظهار کرد: بستگی به نوع بذر دارد که بذرهایی مثل فلفل و خیار و گوجه و اینها را عمدتا در داخل کشور تولید می‌کنیم؛ اما هنوز درصد زیادی گل‌های زینتی از خارج وارد می‌شود.

ورود موثر شرکت‌‌های دانش بنیان به موضوع صادرات

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان در رابطه با این که ورود شرکت‌های دانش ‌بنیان از جهت تامین بذر و مباحث بازار و صادرات به چه صورت بوده است؛ اظهار کرد: در بحث صادرات کارهایی انجام شده مثلا یک شرکت دانش‌بنیان ماده‌ای تولید کرده که می‌تواند میزان ماندگاری و طراوت گل را حداقل تا سه برابرمعمول افزایش دهد؛  در مجموع در بحث صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان تا حدی وارد شده‌اند اما تعداد آنها نسبت به تعداد شرکت دانش‌بنیان در بحث تولید بذر کمتر است.

وی در ادامه در خصوص برنامه‌های این نشست تخصصی؛ گفت: یکی از اهداف مهم این نشست تخصصی طرح چالش‌ها است بنابراین در هر دو محور سخنران کلیدی داریم. از جمله این سخنرانان رئیس اتحادیه گلخانه ‌داران ، برخی اعضای کمیته کشاورزی اتاق بازرگانی و یک متخصص حوزه باغبانی است.

دادار خاطر نشان کرد: در پایان نشست قطعنامه‌ای تنظیم می شود که در آن به راهکارهای کنترل مباحث مرتبط به بذور؛ صادرات و بازار اشاره می شود و دستاوردی برای توسعه هر چه بهتر و منطقی‌تر گلخانه‌ها است.

نشست تخصصی توسعه گلخانه «چالش و راهکارها» توسط مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان با دو محور اصلی چالش‌های مرتبط با بذور تولیدات گلخانه‌ای و چالش‌های بازار (گل‌های زینتی، شاخه بریده، صیفی‌جات، سبزیجات) در تاریخ ۱۵ آبان‌ماه برگزار می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید