Iranian Agriculture News Agency

باغات رها شده مهمترین مشکل مبارزه با آفات

مدیر اداره حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: در خصوص مبارزه با آفات باغات رها شده به‌عنوان یکی از مشکلات همیشگی وجود دارد و نیاز است اقدامات و برنامه‌ریزی‌های لازم در این خصوص انجام شود.

باغات رها شده مهمترین مشکل مبارزه با آفات

مرتضی فتاحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: استان یزد بیش از 113 هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات باغی دارد که از این میزان حدود 50 هزار هکتار  باغات پسته و مابقی سایر محصولات شامل انار، بادام و هسته‌دارها و همچنین محصولات زراعی همچون گندم و جو و سایر محصولات زراعی است.

وی ادامه داد: در راستای کنترل عوامل خسارت‌زا ایستگاه‌های پیش‌آگاهی در مناطق برای هر آفت فعال می‌شود و به محض اینکه جمعیت آفت به سطح مبارزه رسید، از طریق روش‌های مختلف ارائه بروشور، اعلام در گروه‌های مجازی و تهیه بنر و پوستر به بهره‌برداران اعلام می‌شود که زمان مبارزه با این آفات رسیده و نیاز به اقدام وجود دارد.

مدیر اداره حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی یزد افزود: در عین حال در منطقه، بر فروشگاه‌هایی که ادوات مبارزه و سم را عرضه می‌کنند، نظارت می‌شود.

فتاحی با بیان اینکه در حال حاضر درگیر مبارزه با آفت مگس میوه مدیترانه در باغات انار هستیم، بیان کرد: ایستگاه‌های پیش‌آگاهی برای باغات انار فعال شده است و بر اساس نتایج این ایستگاه‌ها، اعلام مبارزه به کل منطقه داده شده است.

وی بیان کرد: در خصوص مگس مدیترانه پس از اینکه ایستگاه پیش‌آگاهی مشخص شد و جمعیت آفت در منطقه ظاهر شد، به کشاورزان طعمه پاشی به‌صورت محدود در باغات توصیه می‌شود. پس از طعمه پاشی یکسری تله‌های جذب کننده غذایی نصب می‌شود و این تله‌ها باعث می‌شود به مرور جمعیت آفت را شکار کند. همچنین نیاز است به موقع برای شارژ این تله‌ها اقدام شود تا به‌خوبی جمعیت آفت را به‌صورت مداوم کنترل کند.

مدیر اداره حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی یزد در پاسخ به این سوال که آیا مگس میوه مدیترانه در این استان به حالت طغیان رسیده است، گفت: در مناطقی که عملیات کنترلی در حال انجام است و توصیه‌های فنی توسط باغدار رعایت می‌شود، آفت تحت کنترل است.

وی اضافه کرد: باغات رها شده و باغاتی که توجه ویژه‌ای به آنها نمی‌شود، جمعیت آفت رو به افزایش می‌رود. این باغات به‌عنوان کانون آلودگی شناخته می‌شود و تاکید داشته‌ایم مسئولان محلی برنامه ویژه برای این باغات داشته باشند و یا به‌صورت دولتی با آن مبارزه شود.

فتاحی اضافه کرد: در خصوص مبارزه با آفات، باغات رها شده به‌عنوان یکی از مشکلات همیشگی وجود دارد و نیاز است اقدامات و برنامه‌ریزی‌های لازم در این خصوص انجام شود.

نیاز به توجه ویژه برای کاهش میزان آفلاتوکسین

مدیر اداره حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی یزد بیان کرد: در باغات پسته آفت شیره خشک پسته فعال است که اقدامات لازم در حال انجام است. همچنین در هسته‌دارها مبارزه با شته‌ها و آفات چوب‌خوار و پوست خوار وجود دارد که اقدامات پیشگیری در این رابطه در حال انجام است.

فتاحی ادامه داد: آفت شیره خشک یکی از آفات مهم و کلیدی پسته است که با توجه به نزدیک بودن زمان برداشت محصول پسته، نیاز است باغداران عملیات مبارزه را انجام دهند تا محصول امسال و محصول سال‌های آینده حفظ شود.

وی بیان کرد: باغداران پسته، هنگام برداشت به مسائل بهداشتی و فرآوری صحیح به‌منظور کاهش میزان آفلاتوکسین وتولید محصول سالم توجه ویژه داشته باشند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید