Iranian Agriculture News Agency

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان وبلوچستان خبرداد:

تجهیز آمادگاه مبارزه با امراض عمومی در ایرانشهر

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان وبلوچستان گفت: اقدامات لازم برای مقابله و کنترل ملخ صحرایی در این استان انجام شده است. در این راستا در سال جاری اقدام به ساخت و تجهیز آمادگاه مبارزه با آفات و امراض عمومی و قرنطینه‌ای جنوب شرق کشور در شهرستان ایرانشهر شده است.

تجهیز آمادگاه مبارزه با امراض عمومی در ایرانشهر

غلامحسین تیموری در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: استان سیستان و بلوچستان با اقلیم‌های متنوع دارای  پوشش‌های  زراعی و باغی مختلفی است.

وی ادامه داد: بر این اساس طیف وسیعی از آفات، امراض و علف‌های هرز در استان وجود دارد و اقدامات مناسبی انجام می‌شود تا حداقل آسیب به محصولات کشاورزی برسد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان وبلوچستان با اشاره به آفت خطرناک ملخ صحرایی که آفت عمومی  است، گفت: این استان یکی از کانون‌های  اصلی آلودگی این نوع  ملخ است. همچنین ملخ صحرایی از شبه جزیره عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس به استان هجوم می‌آورد که  در سال جاری اقدام به ساخت و تجهیز آمادگاه مبارزه با آفات و امراض عمومی و قرنطینه‌ای جنوب شرق کشور در شهرستان ایرانشهر شده است و در این مرکز ۴۰۰ دستگاه انواع سمپاش، ۱۵ دستگاه خودرو کمک‌دار و مقداری سموم مورد نیاز  برای مبارزه با آفات و هجوم آنها و امراض گیاهی تهیه و ذخیره‌سازی شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان وبلوچستان در پاسخ به این سوال که احتمال طغیان ملخ صحرایی یا دریایی در این استان وجود دارد، گفت: طغیان ملخ‌ها به شرایط متعدد به‌خصوص بارندگی بستگی دارد و اگر بارندگی نرمال و بالاتر از نرمال باشد، شرایط برای طغیان‌ وجود دارد.

وی اضافه کرد: این ملخ در دیم‌زارها و شن‌زارهای حاشیه خلیج فارس، دریای عمان و شبه جزیره عربستان بیشترین رشد و نمو را دارد و در آن منطقه زمستان که آب و هوا خوب است، یک نسل یا دو نسل دارد. در جنوب کشور از هرمزگان و سیستان و بلوچستان و بخش جازموریان زمان بهار خود را طی می‌کند و در تابستان پرواز می‌کنند و‌  در قسمت هند و پاکستان تابستان گذران را طی می‌کنند. در زمان افزایش بارندگی که علف‌های هرز رشد می‌کنند، منطقه برای تغذیه آماده می‌شود. در چنین شرایطی جمعیت این ملخ‌ها افزایش پیدا می‌کند و از فاز بومی و انفرادی، مهاجری می‌شوند و از یک استان به استان دیگر و یا از یک کشور به کشور وارد می‌شوند.

تیموری بیان‌کرد: سالانه عملیات دیده‌بانی این ملخ در بیش از ۵۰ کشور انجام می‌شود و اطلاعات آن به دفتر ملخ صحرایی فائو ارسال می‌شود. زمانی که بارندگی مناطق بررسی می‌شود، احتمال طغیان را پیش‌بینی کرده و اطلاع می‌دهند. در سال جاری طبق گفته سازمان حفظ نباتات و فائو اعلام کرده‌اند که احتمال طغیان ملخ از شبه جزیره عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد. هنوز اطلاعی نداریم که مبارزه‌ای در شبه جزیره عربستان انجام شده است یا خیر اما اگر بارندگی در جنوب کشور افزایش پیدا کند، احتمال طغیان در ایران نیز وجود دارد.

وی اضافه کرد: در سال ۹۷ تا ۹۹در کشور حدود  یک میلیون هکتار مبارزه با آفت ملخ صحرایی انجام شده است. حدود ۴۰ درصد مبارزه در استان سیستان و بلوچستان انجام داده‌ایم.

ورود پاجوش از استان‌های آلوده به سوسک حنایی به سیستان و بلوچستان ممنوع است

تیموری با اشاره به آفت خطرناک و قرنطینه‌ای سوسک سرخرطومی حنایی خرما بیان کرد:  این آفت در سال ۶۹ برای اولین بار از نخلستان‌های سراوان گزارش شد و در سال‌های اولیه تا دهه  ۸۰ اقدامات مطلوبی انجام شد. با تخصیص اعتبارات به موقع در همان شهرستان این آفت مهار شد اما پس از آن بی‌توجهی برخی از کشاورزان، با انتقال پاجوش و نهال آلوده، به باغات دیگر منتقل شد. ولی ورود این آفت از طریق پاجوش‌های آلوده از کشورهای حاشیه خلیج فارس به استان‌های هرمزگان، فارس و جنوب کرمان در دهه ۹۰ انجام شده است.

وی ادامه داد: مبارزه به‌صورت استانی در حال انجام است و جلوگیری از انتقال  پاجوش از مناطق آلوده به مناطق سالم و پست‌های قرنطینه‌ای در نقاط مختلف شهرها وجود دارد. در نزدیکی شهر پاسگاه‌هایی هستند که از ورود و خروج‌ پاجوش از این مناطق جلوگیری می‌کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان وبلوچستان بیان کرد: این آفت قدرت پروازی ۱۰- ۱۵ کیلومتری دارد که با پرواز از یک روستا به روستای دیگر منتقل می‌شود. در سال‌های قبل سازمان حفظ نباتات طرح و پروژه‌های خوبی اجرا کرد و در حال حاضر از ستاد بحران اعتبارات اختصاص پیدا کرده است که مناسب بوده اما کافی نبوده و نیست.

تیموری اضافه کرد: همچنین قراردادهایی با تکنسین‌ها و کارشناسان گیاه پزشکی منعقد شده تا در سال جاری از پیشرفت آفت جلوگیری شود و آن را کنترل کنیم.

وی گفت: یکی از اقدامات که از سال‌های قبل و تاکنون برای مبارزه با آفات و حشرات در حال انجام آن بوده‌ایم، استفاده از تکنولوژی و وسایل جدید برای ردیابی و کنترل آفات است. اطلاعات مطلوبی در این رابطه وجود دارد. اطلاعات هواشناسی در باغ گرفته می‌شود و با توجه به آن، حشرات و سیکل زندگی آفت و علف‌های هرز مشخص می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید