Iranian Agriculture News Agency

ضرورت به‌کارگیری روش‌های نوین باغداری برای مقابله با تغییرات اقلیمی

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی نسبت به استفاده از روش‌های سنتی باغداری با توجه به تغییرات اقلیمی و افزایش دمای هوا هشدار داد.

ضرورت به‌کارگیری روش‌های نوین باغداری برای مقابله با تغییرات اقلیمی

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، زهرا جلیلی مقدم به خبرنگار ما گفت: به دلیل تغییرات اقلیمی و افزایش دمای هوا در کشور، مدیریت و روش های سنتی تولید در باغات گرمسیری و نیمه گرمسیری دیگر جوابگو نیست و باید از فناوری‌ها و روش‌های نوین باغداری استفاده کرد.

وی افزود: شرایط اقلیمی کشور تغییر کرده به طوری که در سه و چهار ماهه اخیر امسال، دمای هوا نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش و نسبت به بلند مدت تغییر معناداری داشته که نشان می دهد باید مدیریت و روش‌های باغداری نوین به کار گرفته شود.

جلیلی مقدم روش‌های نوین باغداری را ازجمله شامل احداث سایبان و استفاده از سیستم‌های پوششی و مدیریت کف باغ، پوشش خود میوه و یا استفاده از روش‌هایی که موجب تعدیل دمای باغ می شود، عنوان کرد.

وی با بیان این که استفاده از روش‌های نوین در باغات هزینه بر است، تصریح کرد: بکارگیری و اجرای روش‌ها و فناوری‌های نوین در باغات کشور برای تولید و مقابله با تغییرات اقلیمی و افزایش گرما نیاز به حمایت و اعطای تسهیلات کم بهره دارد.

جلیلی مقدم ادامه داد: ضروری است وزارت جهاد کشاورزی روش‌های نوین در باغات گرمسیری و نیمه گرمسیری را حتی به صورت پایلوت و آزمایشی برای کاهش تنش‌های دمایی اجرا کند.

وی با تاکید بر حفظ رتبه‌های جهانی تولیدات محصولات باغات گرمسیری و نیمه گرمسیری ایران گفت: ایران رتبه سوم در تولید خرما و انار، رتبه چهارم تولید کیوی، رتبه پنجم تولید انجیر و رتبه هفتم مرکبات را در جهان دارد و برای حفظ این رتبه‌ها باید تلاش کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید