Iranian Agriculture News Agency

ارزیابی فنی و توسعه کشت فراسرزمینی در کشور

مدیرعامل موسسه جهاد استقلال و رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با هدف ارزیابی فنی و امکان­ سنجی توسعه کشت فراسرزمینی و مذاکره با مسئولان عراقی و کشاورزان فعال و سرمایه­‌گذاران بخش خصوصی این کشور، به کشور عراق سفر کردند.

ارزیابی فنی و توسعه کشت فراسرزمینی در کشور

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی موسسه جهاد استقلال، کشور ایران به دلیل قرارگرفتن در کمربند خشک جهانی، تغییرپذیری شدید اقلیمی و کاهش سالانه منابع آب داخلی شیرین نیاز به تنوع کشت محصولات غذایی و کشاورزی به روش­های مختلف دارد که از جمله این روش ها کشت فراسرزمینی می باشد.

موسسه جهاد استقلال به‌عنوان متصدی کشت فراسرزمینی در تامین امنیت غذایی که از مهم‌ترین اولویت‌های هر کشوری است در راستای فراهم کردن راهکارهای مناسب برای نیل به امنیت غذایی پایدار اقدام به بررسی ظرفیت‌های موجود در کشور عراق کرده است. در ایران کشت فراسرزمینی در جلسه ۱۳۹۵/۰۱/۲۹ به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و به استناد اصل ۱۳۸قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب شد. بنابراین بررسی کشورهای مستعد کشت فراسرزمینی از اولویت­های اصلی است.

کشور عراق به دلیل وجود اراضی مستعد و زیاد، همراهی و حمایت دولت و مسئولان عراقی، ضعف شدید مدیریت مزرعه و مسائل فنی مربوط به کشاورزی در عراق و علاقه شدید برای ورود تکنولوژی و تجارب ایران به این کشور، نزدیکی و قرابت جغرافیایی منطقه و امکان نظارت و مدیریت دقیق تر، اشتراکات فرهنگی و مذهبی و در نهایت پیش­‌بینی سود اقتصادی و مهم‌تر از همه نزدیک بودن مسائل سیاسی و فرهنگی به کشور عزیزمان ایران از جمله کشورهای هدف جهت بررسی کشت فرا سرزمینی قرار دارد، از این رو برای ارزیابی فنی و امکان­‌سنجی توسعه کشت فراسرزمینی و مذاکرات با مسئولان عراقی و کشاورزان فعال و سرمایه ­گذاران بخش خصوصی عراق عبدالهادی مطلق مدیرعامل جهاد استقلال و محمد جواد عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس به کشور عراق سفر کردند.

مطلق در حاشیه این مذاکرات تاکید کرد با اتکا به ظرفیت‌ها و اشتراکات عمیق دولت‌ها و مردم ایران و عراق و با توجه به ظرفیت‌های فنی دو طرف و همکاری و تعامل با کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی می‌توان کشت فراسرزمینی را در کشور عراق عملیاتی و اجرایی کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید