Iranian Agriculture News Agency

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری خبر داد:

معرفی چهار رقم لیمو ترش با هدف کنترل بیماری جاروک

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری گفت: بیماری جاروک لیمو ترش از بیماری‌های مهم خطرناک است که تنها روش موثر در کنترل این بیماری استفاده از ارقام متحمل است. در این راستا این پژوهشکده در دو سال اخیر چهار رقم لیمو ترش معرفی کرده است.

معرفی چهار رقم لیمو ترش با هدف کنترل بیماری جاروک

سیروس آقاجانزاده  در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره معرفی ارقام جدید لیموترش بیان کرد: بیماری جاروک لیمو ترش در سال‌های اخیر خسارت زیادی به باغ‌های لیمو ترش کشور وارد کرده است. تنها روش موثر در کنترل این بیماری استفاده از ارقام متحمل است. در این خصوص این پژوهشکده در دو سال اخیر چهار رقم لیموترش و یک رقم گریپ فروت معرفی کرده است.

وی ادامه داد: چهار رقم لیموترش جدید به اسامی پارس، پرشیا، سالار و سمن که به بیماری جاروک متحمل است و همچنین یک رقم گریپ فروت جدید به نام مانا که به بیماری جاروک متحمل است در این پژوهشکده در دو سال اخیرمعرفی شده است.

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری افزود: همچنین سه رقم زیتون معرفی شده است که زیتون گیلوانه با عملکرد میوه بالا و دارای اسید اولئیک بالا، زیتون زاگرس دومنظوره با عملکرد میوه بالا و  مناسب برای تهیه زیتون کنسروی سبز و سیاه و زیتون لرستان دومنظوره مقاوم به بیماری ورتیسلیوم، نسبتا دیررس و دارای اسید اولئیک بالا است.

 تولید هسته اولیه 27 رقم از ارقام بومی و وارداتی

آقاجانزاده با اشاره به تولید هسته اولیه و سالم مرکبات کشور گفت: ویروس‌ها سالیانه در آسیا ۱۴.۲ درصد خسارت ایجاد می‌کنند. کاربرد نهال‌های سالم و عاری از ویروس موجب کاهش زیان اقتصادی به مرکبات کشور می‌شود.

وی ادامه داد: نتایج حاصل از کاربرد نهال‌های سالم موجب ارتقاء کمیت و کیفیت محصول تولیدی حاصل از نهال،  افزایش طول عمر اقتصادی درختان بارده و  کاهش مصرف سم و کود می‌شود.

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری بیان کرد: در حال حاضر هسته اولیه 27 رقم از ارقام بومی و وارداتی در این پژوهشکده تولید شده است. همچنین تولید پیوندک‌های سالم ارقام تجاری مرکبات برای تولید نهال از دیگر فعالیت‌های این پژوهشکده است.

معرفی ارقام تجاری پرتقال‌ ناول جدید

آقاجانزاده با اشاره به معرفی ارقام تجاری پرتقال‌ ناول جدید با زمان‌های برداشت متفاوت، بیان کرد: برای تولید پایدار مرکبات، تنوع رقم و پایه در هر منطقه ضروری است. پایه‌های مرکبات در زمان رسیدن و کیفیت میوه تاثیر دارند که این شاخص‌ها از نظر اقتصادی برای تولید کننده از اهمیتی ویژه برخوردارند.

وی ادامه داد: تنوع رقم و پایه علاوه بر این که سلیقه مصرف‌ کننده‌های متفاوت را تامین می‌کنند به تولید کننده این امکان را می‌دهد که برای فروش محصول خود از زمان کافی برخوردار باشد و مجبور نباشد در زمانی که همه باغ‌داران محصول خود را برای فروش عرضه می‌کنند و قیمت میوه کاهش می‌یابد، محصولش را به فروش برساند.

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری در ادامه گفت: زمان برداشت شش رقم پرتقال ناول شامل فوکوموتو، ناولینا، ناولیت، تامسون ناول، لین لیت ناول و کاراکارا در یک دوره زمانی سه ماهه از اوایل آبان تا اواخر دی ماه است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید