Iranian Agriculture News Agency

از پایان شهریور ماه؛

محصولات بدون کد شناسه سماک، اجازه صادرات نخواهند داشت

مشاور رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: از پایان شهریور ماه امسال محصولاتی که دارای کد شناسه سماک نباشند اجازه صادرات به کشورهای خارج را نخواهند داشت.

محصولات بدون کد شناسه سماک، اجازه صادرات نخواهند داشت

ایرج ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد:  سازمان حفظ نباتات دو زیر سامانه حد مجاز آلاینده‌ها و ارتقاء سلامت محصولات گیاهی را در سامانه سماک دارد .

وی ادامه داد: بر اساس ابلاغیه 020/28802 به تاریخ 11 بهمن 1400 مسئولیت سلامت محصولات گیاهی از تولید تا مصرف و صدور شناسنامه برای محصولات تولیدی به سازمان حفظ نباتات محول شده است. همچنین با توجه به ابلاغیه شماره 020/1095 به تاریخ 17 فروردین 1401 دستورالعمل نظارت بر تولید و ارتقاء سلامت محصولات گیاهی  و سیاست‌گذاری‌های مربوطه به این سازمان واگذار شده است.

ملکی افزود: از 17 خرداد ماه 1401  از زیر سامانه ارتقاء سلامت محصولات گیاهی در سامانه سماک با حضور وزیر وقت و معاونان مربوطه رونمایی شد. تاکنون 14 محصول اعم از محصولات گلخانه‌ای، صیفی و سبزی، فلفل دلمه‌ای، خیار، بادمجان، گوجه فرنگی کاهو، کرفس  و باغبانی سیب، مرکبات، نخیلات، انگور، کیوی، انار و ... و در محصولات زراعی برنج در این سامانه بارگذاری شده است. هدف از عملیاتی کردن این سامانه ارتقاء سلامت محصولات تولیدی کشاورزی و شناسنامه‌دار کردن محصولات است.

مشاور رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در خصوص روند ثبت نام در سامانه سماک گفت: پس از اینکه متقاضیان در سامانه برای تولید محصول نظارت شده ثبت نام کردند و محصول تحت این سامانه و با نظارت مسئولان فنی و بر اساس دستورالعمل‌های گیاهپزشکی تولید شد، گواهی ارتقاء سلامت محصولات گیاهی به همراه یک کد شناسه (کیو آر کد) برای محصول صادر و این رمزینه روی محصول الصاق می‌شود. زمانی که این کیو آر کد برای محصولاتی که به این شیوه تولید شده‌اند، الصاق شود؛ در تمام دنیا با اسکن این کیو آر کد محصول ما قابل رصد است و تمام اطلاعات و شناسنامه آن قابل مشاهده است.

ملکی در تشریح مراحل فوق افزود: متقاضی در سامانه سماک وارد می‌شود و اطلاعات اولیه را ثبت می‌کند، سامانه سماک نیز مابقی اطلاعات را از ثبت احوال بارگذاری می‌کند و پس از ثبت نام و مشخص شدن نوع محصول کشت شده و منطقه زمین کشت و ...در مرحله آخر در سامانه سماک به متقاضی بر اساس محل تولید، نمایندگی نظام مهندسی کشاورزی و مسئولین فنی زیر مجموعه آن نمایندگی، برای انتخاب نمایش داده می‌شود.

وی ادامه داد: مسئولان فنی مهندسی کشاورزی، عضو نظام مهندسی کشاورزی هستند و این افراد آموزش‌های لازم را برای نظارت بر بسترهای تولید دیده‌اند. پس از آن متقاضی همراه مسئول فنی در نمایندگی نظام مهندسی کشاورزی قرارداد می‌بندد و پس از عقد قرارداد، نمایندگی نظام مهندسی کشاورزی قرارداد را در سامانه کشاورزی بارگذاری و در نهایت مابقی اقدامات و عملیات در بسترهای تولید را مسئول فنی در سامانه سانکا سازمان نظام مهندسی کشاورزی  ثبت می‌کند.

محصولات دارای کد شناسه قیمت بیشتری دارند

مشاور رئیس سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: برای ارتقاء سلامت محصولات گیاهی، سازمان حفظ نباتات دستورالعمل گیاهپزشکی، دوره کارنس سموم، سموم مجاز و حتی سموم تطابقی سایر کشورها را اعلام می‌کند و مسئولان فنی بر اساس این دستورالعمل‌ها؛ نظارت‌ها را انجام می‌دهند.

ملکی بیان کرد: بنا به تصمیمات اخذ شده، از این پس اگر محصولی دارای کد شناسه(QR code) از سامانه سماک را نداشته باشند، برای عرضه به بازارهای داخلی و خارجی مورد تایید سازمان حفظ نباتات کشور قرار نخواهند گرفت. 

وی اعلام کرد: از آخر شهریور ماه امسال محصولاتی که دارای کد شناسه سماک نباشند، اجازه صادرات به کشورهای خارج را نخواهند داشت. الزام به داشتن شماره شناسه(QR code) برای تمامی محصولات صادراتی از شروط کشورهای مقصد صادراتی محصولات کشاورزی ایران است. این الزام شامل محصولات صیفی به روسیه، کیوی به هند، مرکبات به چین و پسته به اتحادیه اروپا می‌شود.

مشاور رئیس سازمان حفظ نباتات کشور  اضافه کرد: کسانی که کیو آر کد و گواهی دارند، به این معنا است که سازمان حفظ نباتات بر استفاده سموم آنها نظارت کرده است و از طرفی کشورهای خارجی نیز بر این مسئله تاکید دارند. به‌عنوان مثال روسیه و چین بر داشتن گواهی و کیو آر کد محصولاتی همچون کیوی و هندوانه تاکید بسیار زیادی دارند همچنین اتحادیه اروپا نیز برای محصول پسته بر داشتن کیو آر کد تاکید می‌کند.

وی تاکید کرد: هر شخصی که محصولاتش کیو آر کد داشته باشد، صادر کننده‌ها محصولش را با قیمت بیشتری می‌خرند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید