Iranian Agriculture News Agency

رئیس گروه نهال و بهبود ارقام معاونت امور باغبانی اعلام کرد:

موفقیت چندین شرکت ایرانی برای صادرات نهال‌های سالم

رئیس گروه نهال و بهبود ارقام معاونت امور باغبانی با تشریح محورهای دومین سمپوزیوم ملی کشت بافت گیاهی از موفقیت چندین شرکت ایرانی برای صادرات نهال سالم خبر داد.

موفقیت چندین شرکت ایرانی برای صادرات نهال‌های سالم

مجتبی میر در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با بیان اینکه دومین سمپوزیوم ملی کشت بافت گیاهی ۲۶ تا ۲۸ تیر ماه برگزار شد، ادامه داد: اولین سمپوزیوم پیش از پاندمی کرونا برگزار شد؛ افزود: این سمپوزیوم با هدف هم‌افزایی و رفع چالش‌های پیش روی تولید و صادرات نهال‌های سالم و اصیل تولید شده در شرکت‌های دانش بنیان برگزار شد. 

وی ادامه داد: این رویداد با همکاری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، وزارت امور خارجه، انجمن صنفی کشت بافت ایران، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پژوهشگاه بیوتکنولوژی، صندوق حمایت از توسعه نهال کشور و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

رئیس گروه نهال و بهبود ارقام معاونت امور باغبانی در ادامه با اشاره به رویکرد برگزاری سمپوزیوم بیان کرد: معرفی ظرفیت‌های جدید کشت بافت و تشریح حمایت‌های دولتی از بخش خصوصی، شناسایی موانع تولید تجاری‌سازی و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ایده‌های فناورانه و خلاق مهمترین مواردی بود که در این رویداد پیگیری شد.

میر ادامه داد: در این سمپوزیوم چندین موضوع به‌صورت تخصصی با حضور اساتید دانشگاه‌ها، صاحب نظران و فعالان بخش خصوصی بررسی شد. در این پنل‌های تخصصی  ساز و کارهای حمایتی نهادهای حاکمیتی در راستای شناسایی موانع تولید و تجاری‌سازی، چالش‌های نهال سالم و اصیل، چالش‌ها و فرصت‌های گیاهان زراعی و صیفی با تاکید بر تولید بذرهای هیبرید با استفاده از تکنیک کشت دابل هاپلویید، بررسی چالش‌ها و فرصت‌های گیاهان دارویی و گیاهان زینتی و  همچنین ارتباط صنعت با دانشگاه و آینده‌پژوهی بازبینی شد. همچنین نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای کشت گیاهی در جریان برگزاری این رویداد برپا شد. 

وی بیان کرد: منابع انسانی در کشور در حوزه کشت بافت بسیار غنی هستند و این حوزه یکی از موضوعاتی است که در کشاورزی ایران به‌صورت دانش‌بنیان فعالیت خوبی انجام می‌شود. برگزاری این سمپوزیوم اهداف ما را محقق می‌کند که ضریب دانش را در این حوزه بالا ببریم.

رئیس گروه نهال و بهبود ارقام معاونت امور باغبانی ادامه داد: مهمترین عنصر در تولید، دانش است و با تکنولوژی و فناوری کشت بافت دانش را به حوزه کشاورزی وارد می‌کنیم و نتیجه آن دسترسی به نهال سالم، اصیل و عاری سازی شده است.

میر با بیان اینکه نهال سالم در حوزه باغبانی در تجاری‌سازی باغات نقش مهمی را ایفا می‌کند، افزود: علاوه بر اینکه نهال سالم عملکرد را افزایش می‌دهد، این محصول بر کیفیت تولید نیز تاثیر بسزایی دارد و در اقتصاد باغبانی نقش مثبتی ایفا می‌کند.

وی در خصوص تولید نهال سالم و عاری سازی شده گفت: این نوع نهال‌ها علاوه بر اینکه برای توسعه باغات مناسب هستند، در اجرای طرح‌های حذف، جایگزینی و اصلاح باغات این فناوری به کمک ما می‌آید که باغ‌های درجه دو و سه را تبدیل به باغات درجه یک کنیم. این مسئله یکی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است.

میر تاکید کرد: خوشبختانه تاکنون  در ایران چندین شرکت موفق شدند که نهال‌های سالم را به خارج کشور صادر کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید