Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دفتر مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرد:

مبارزه با سن گندم در سطح 1.8 میلیون هکتار

مدیر کل دفتر مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: در خصوص آفت سن گندم از ابتدای سال 1402 تا کنون در 28 استان کشور در سطح حدود یک میلیون و 800 هزار هکتار مبارزه انجام شده است.

مبارزه با سن گندم در سطح 1.8 میلیون هکتار

 سعید معین در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در خصوص اقدامات انجام شده در رابطه با مبارزه با سن غلات بیان کرد: تا تیر ماه مبارزه با سن گندم ادامه خواهد داشت و هدف از این مبارزه جلوگیری از خسارت سن به گندم به مزارع است.

وی ادامه داد: آفت سن گندم از گیاه تغذیه می‌کند و مقدار تناژ در واحد سطح را پایین می‌آورد. با حمله این آفت گندم سن زده می‌شود و خاصیت نانوایی آن نیز از بین می‌رود. در حال حاضر مبارزه در مرحله مادر تمام شده و در مرحله پوره است. حدود یک میلیون و 600 هزار هکتار مبارزه با سن مادر انجام شده است.

مدیر کل دفتر مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: اولویت تمام سازمان‌های استانی که درگیر مبارزه هستند، مقابله با سن غلات است. البته سن گندم در استان‌هایی همچون بوشهر، گیلان و مازندران وجود ندارد.

به گفته معین زمانی که شرایط محیطی برای آفات آماده شود، افزایش جمعیت پیدا می کند و زمانی که جمعیت افزایش پیدا کند، ایجاد خسارت می‌کند.

وی افزود: زمانی که سن از کوه به دشت می‌آید کار خود را آغاز می‌کند و دو نوع خسارت دارد. سن مادر (زمانی که از کوه پایین می‌آید) از گندم تغذیه می‌کند و در مرحله پنجه و ساقه، جوانه مرکزی را از بین می‌برد. زمانی که جوانه مرکزی از بین می‌رود، باعث می‌شود تعداد خوشه کمتری در واحد سطح ایجاد شود.

این مقام مسئول ادامه داد: همچنین زمانی که گندم در مرحله خوشه است، سن از محلی که تغذیه می‌کند به دلیل توکسینی که در بزاق آن است، باعث می شود گیاه به سمت بالا خشک شود و از بین برود. به اصطلاح خوشه‌سفیدی ایجاد می‌کند. خسارت‌های سن مادر کمی است و باعث افت تولید می‌شود.

سیلوها سن زدگی بالای چهار درصد را خریداری نمی‌کنند

مدیر کل دفتر مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: مرحله دوم خسارت، کیفی است و پوره‌ها از دانه تغذیه می‌کنند. بنابراین آرد حاصل از این دانه‌ها در صورتی که میزان سن زدگی بالای دو درصد باشد، توسط سیلوها پذیرفته نمی‌شود. همچنین اگر سن زدگی بالای 12 درصد باشد و گاو آبستنی این گندم را بخورد، موجب سقط جنین می‌شود.

معین اضافه کرد: میزان مبارزه با سن نهایتا در مراکز سیلوها بررسی می‌شود و کشاورزی که به موقع مبارزه را انجام داده است، گندمش را طبق اعلام دولت می‌فروشد اما اگر مشکل داشته باشد، به ازای هر یک درصد سن زدگی عددی از مبلغ اعلام شده برای خرید گندم کم می‌شود. درصد سن زدگی دو تا چهار درصد مورد قبول بوده و گندم کشاورز خریداری می‌شود ولی گندم سن زده 4 درصد به بالا را خریداری نمی‌کنند.

مدیر کل دفتر مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به روش‌های مبارزه با سن گندم گفت: مبارزه با سن شیمیایی است؛ منتهی این مبارزه باید به صورتی باشد تا بتوان عوامل کنترل کننده سن که زنبورهای پارازیتوئید و مگس‌ها هستند نیزنقش خود را برای مبارزه انجام دهند.

وی افزود: به‌طور کلی در خصوص آفت سن مبارزه تلفیقی انجام می‌شود و سعی شده از سموم در زمانی استفاده شود که کمترین خسارت به عوامل کنترل کننده بیولوژیک آن وارد شود، زیرا مقداری از تخم‌ها را زنبورها و مقداری از سن‌ها را مگس‌ها از بین می‌برند و مجموعه این اقدامات، عملیات کنترل تلفیقی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید