Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک معاونت امور باغبانی اعلام کرد:

برداشت ​۵۲۰ هزار تن گیلاس و آلبالو از باغات کشور

مدیر کل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری حدود ۵۲۰ هزار تن گیلاس و آلبالو از باغات کشور برداشت شود.

برداشت ​۵۲۰ هزار تن گیلاس و آلبالو از باغات کشور

داریوش سالم پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: سطح باغات گیلاس کشور ۴۰ هزار هکتار است و پیش‌بینی می شود ۳۶۰ هزار تن انواع گیلاس از این باغات برداشت شود که نسبت به سال‌های گذشته، حدود هفت درصد رشد تولید خواهیم داشت.

وی ادامه داد: از سطح ۲۵ هزار هکتار باغات آلبالو در کشور هم پیش بینی می شود حدود ۱۶۰ هزار تن محصول برداشت و عرضه شود که  نسبت به سال‌های گذشته، شاهد رشد ۱۸ درصدی تولید خواهیم بود.

مدیر کل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: کشورهای عمده تولید کننده گیلاس در دنیا ترکیه، آمریکا، ایران، شیلی و ازبکستان هستند و کشورمان به پشتوانه سابقه باغبانی، حمایت‌های دولتی و همت باغداران پر تلاش، در تولید گیلاس رتبه سوم دنیا را دارد همچنین در تولید آلبالو نیز رتبه هفتم دنیا را به خود اختصاص داده‌ایم.

سالم پور درخصوص مناطق عمده تولید در کشور بیان کرد: استان‌های تهران، البرز، خراسان رضوی، قزوین، مازندران، آذربایجان شرقی، کردستان، اردبیل، کرمانشاه، آذربایجان غربی و همدان از استان‌های پیشرو و برتر در سطح زیر کشت و تولید گیلاس و آلبالو هستند.

وی درخصوص برنامه‌های معاونت امور باغبانی برای ارتقاء بهره‌وری و بهبود عملکرد کمی و کیفی باغات گیلاس و آلبالو در کشور، گفت: ایجاد باغات مدرن و مکانیزه، استفاده از نهال سالم و گواهی شده، توسعه ارقام جدید، مقاوم و پربازده، اصلاح و احیاء باغات موجود، بهبود شیوه‌های به‌باغی و مدیریت تولید در باغات (از جمله هرس اصولی، استفاده از پایه‌های رویشی مناسب، بهبود تغذیه و مبارزه با آفات، بهبود وضعیت گرده افشانی گیلاس)، ارتقاء سطح دانش فنی کارشناسان و باغداران، پیگیری تکمیل زنجیره ارزش محصولات باغبانی به خصوص گیلاس و آلبالو (منجمله تکمیل زنجیره سرد برداشت، بسته‌بندی، نگهداری و حمل محصول تا مرحله عرضه در بازارهای مصرف)  اهداف و برنامه‌های مورد پیگیری و محوری هستند.

مدیر کل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک معاونت باغبانی در ادامه به اهمیت توسعه صنایع فرآوری و تکمیلی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه بخش زیادی از گیلاس و آلبالوی تولیدی در کشور به مصرف تازه‌خوری اختصاص می‌یابد و در حال حاضر سهم صنایع فرآوری و تبدیلی در این محصولات بسیار پایین است، بنابراین برنامه‌ریزی شده از باغداران در قالب تشکیل و تقویت تشکل کارآمد و با همکاری مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی حمایت شود.

سالم پور اضافه کرد: حمایت از باغداران بر اساس برنامه مدون به صورت فنی و اجرایی و با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت خواهد بود تا اینکه تولید محصولات باغبانی به صورت مدیریت شده انجام شود. این امر علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، با توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و کاهش ضایعات، باعث مدیریت کیفیت عرضه و قیمت محصول در زمان برداشت هم خواهد شد.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: با توجه به حساسیت بالا به آسیب‌های مکانیکی، شدت تنفس بالا و عمر انباری کوتاه گیلاس و آلبالو، کمتر از ۴ درصد کل محصول تولیدی گیلاس و آلبالوی ایران در سال گذشته جمعا به میزان حدود ۱۳ هزار تن و به ارزش ۱۷ میلیون دلار عمدتا به کشورهای امارات متحده عربی، ترکمنستان، روسیه، افغانستان، قطر، آذربایجان، قزاقستان، عمان، هندوستان و آلمان صادر شده است.

سالم پور افزود: برنامه‌ریزی شده با همکاری تشکل‌های باغداران و صادرکنندگان، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و همچنین با تقویت امکانات، پایانه‌ها، مراکز لجستیک و زیرساخت‌های صادراتی، سهم ایران در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی ارتقاء یابد.

مدیر کل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک درخصوص میزان عرضه و تفاوت قیمت‌ گیلاس با سایر محصولات باغی، بیان کرد: گیلاس و آلبالو از محصولات مهم گروه میوه‌های هسته‌دار کشور است و از اواخر فصل بهار تا اواخر فصل تابستان، از سطح باغات کشور برداشت و به بازارهای مصرف، عرضه می‌شوند. در حال حاضر که اواسط خرداد ماه هستیم کمتر از ۲۵ درصد محصول گیلاس و کمتر از ۱۵ درصد محصول آلبالوی کشور برداشت شده و محصولی هم که در سطح بازارهای کشور مشاهده می‌شود عمدتا محصولات پیش رس و نوبرانه گیلاس و آلبالو هستند.

سالم پور ادامه داد: با توجه به حجم عملیات و هزینه‌های تمام شده تولید، هزینه‌های برداشت و هزینه‌های حمل و نقل، کف قیمت و سقف قیمت محصولات باغبانی توسط نهادهای قانونی ذیربط تعیین می‌شود بنابراین پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های پیش رو با افزایش برداشت و عرضه محصولات مذکور، بازار به نقطه تعادل مناسبی از نظر عرضه و قیمت برسد که هم حقوق تولیدکنندگان تامین شود و هم حقوق مصرف کنندگان، محفوظ بماند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید