Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر آفت‌کش‌های سازمان حفظ نباتات کشور:

حدود 335 مجوز آفت کش در دو ماهه سال جاری صادر شده است

مدیرکل دفتر آفت‌کش‌های سازمان حفظ نباتات کشورگفت: در دو ماهه اخیر سال جاری در حوزه آفت‌کش‌های آماده مصرف تعداد 142 مجوز با وزنی حدود هزار و 87 تن صادر شده و در ماده موثره تکنیکال نیز در این بازه زمانی حدود 193 مجوز با وزن هزار و 447 تن، صادر شده است.

حدود 335 مجوز آفت کش در دو ماهه سال جاری صادر شده است

علی رضایی احمد آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: مجوز واردات آفت‌کش‌ها به دو صورت مجوز آفت‌کش‌های آماده مصرف و ماده موثر تکنیکال توسط این سازمان صادر می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه آفت‌کش‌های آماده مصرف در سال 1401 تعداد 997 فقره مجوز واردات آماده مصرف به وزن معادل 8 هزار و 848 تن  صادر شده است. همچنین در حوزه واردات ماده موثره تکنیکال به تعداد هزار و 422 مجوز به وزنی حدود معادل 10 هزار و 666 تن صادر شده است که با این میزان ماده موثره حدود 39 هزار و 782 تن آفت‌کش آماده مصرف قابل تولید است.

مدیرکل دفتر آفت‌کش‌های سازمان حفظ نباتات کشور افزود: در دو ماهه اخیر سال 1402 تا به امروز در حوزه آفت‌کش‌های آماده مصرف تعداد 142 مجوز با وزن حدود هزار و 87 تن  صادر شده است و در تکنیکال نیز در این بازه زمانی حدود 193 مجوز با وزن هزار و 447 تن آفت‌کش تولیدی، صادر شده است.

رضایی تصریح کرد: در خصوص واردات مجوزهایی که در سامانه جامع تجارت ثبت می‌شود از منظر اسناد بررسی و پس از تایید به بانک مرکزی فرستاده می‌شود و در نهایت با تامین ارز، سموم ثبت سفارش شده وارد کشور می‌شوند.

وی تصریح کرد: امسال روند تولید در دو ماهه اخیر نسبتا مناسب بوده است. حدود 3 هزار و 47 تن آفت‌کش در کشور تولید شده که حدود 613 مجوز در این زمینه صادر شده است. این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل که حدود 2 هزار و 771 تن آفت‌کش تولید شده، روند افزایشی داشته است.

ضرورت ایجاد زمینه صادرات آفت‌کش‌ها

مدیرکل دفتر آفت‌کش‌های سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه 75 تا 80 درصد آفت‌کش‌های به کار گرفته شده در بخش کشاورزی در داخل ساخته و آماده‌‌سازی می‌شوند، افزود: ظرفیت تولید داخل بیش از میزان مصرف است. سالانه بین 30 تا 35 هزار تن آفت‌کش در کشور مصرف می‌شود و عملا میزان مصرف حدود 10 درصد ظرفیت تولید کارخانه‌های در حال بهره‌برداری است. به همین دلیل ما زمینه صادرات آفت‌کش‌ها را در 6 ماهه دوم سال با رفع ممنوعیت‌های صادراتی ایجاد کردیم و به این ترتیب بستر مناسب برای تکمیل ظرفیت خالی کارخانه‌ها فراهم شد.

رضایی با بیان اینکه بیشتر آفت‌کش‌ها از کشورهای چین و هند وارد می‌شود و کل آفت کش‌های وارداتی حدود 20 تا 25 درصد میزان مصرف است، عنوان کرد: برای تولید تکنیکال حتما توجیه و مزیت اقتصادی لازم است و در زمینه فرمولاسیون اما متاسفانه  به دلیل اینکه ظرفیت محدود است، اکثر ظرفیت خالی مانده و نیاز است امکان صادرات آنها فراهم شود.

وی تصریح کرد: حدود هشت هزار تن آفت‌کش به کشور وارد می‌شود و 27 هزار تن نیز در کشور تولید می‌شود.

مدیرکل دفتر آفت‌کش‌های سازمان حفظ نباتات کشور گفت: حدود 52 قلم آفت‌کش و هورمون گیاهی در سال 1401  به تفکیک 15 قلم حشره‌کش، 11 قلم قارچ‌کش، 14 قلم علف‌کش، سه قلم کنه کش، یک قلم حلزون‌کش و حدود هشت هورمون گیاهی تثبیت شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید