Iranian Agriculture News Agency

خون میرزایی مطرح کرد:

تولید 1 میلیون و 262 هزار تن آبزی در ایران

۵۲۷ میلیون دلار محصولات شیلاتی صادر شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: عملکرد شیلات در چهار دهه گذشته از ۳۲ هزار تن به یک میلیون و 262 هزار تن در سال ۹۷ رسید که امیدواریم این روند در سال ۹۸ ادامه یابد.

تولید 1 میلیون و 262 هزار تن آبزی در ایران

به گزارش خبرنگار ایانا، نبی‌الله خون‌میرزایی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران در نشست خبری امروز یکشنبه 3 شهریور با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: با وجود تداوم تحریم های ۴۰ سال گذشته افزایش صادرات، افزایش تولید و افزایش بهره‌وری در شیلات کشور ادامه داشته است. در هفته دولت بیش از ۱۱۳ طرح در استان‌های مختلف کشور به بهره‌برداری خواهد رسید که دو هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری برای این طرح ها انجام شده است.

وی افزود: پیش بینی می شود پس از اجرای این پروژه ها ۵ هزار و ۵۰۰ تن به تولیدات شیلاتی افزوده شود و ۲۷۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد شود که در صورت تکمیل زنجیره ها و هم افزایی، میزان اشتغال افزایش خواهد داشت.

خون‌میرزایی با اشاره به عملکرد شیلات پس از انقلاب تا کنون خاطرنشان کرد: عملکرد شیلات در چهار دهه گذشته از ۳۲ هزار تن در سال 57 به یک میلیون و 262 هزار تن در سال ۹۷ رسید که امیدواریم این روند در سال ۹۸ ادامه یابد. توجه ویژه ما باید به سرمایه انسانی باشد و تقویت همگرایی و هم افزایی در سرمایه انسانی از وظایف ما است.

وی عنوان کرد: همکاری های دو جانبه و چند جانبه را با محیط زیست، وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازی، سازمان بنادر، وزارت دفاع، مجلس شورای اسلامی، بازرسی قوه قضاییه، دیوان محاسبات اداری، سپاه پاسداران، دریابانی و وزارت خارجه در دستور کار قرار دادیم که با هم افزایی با این مجموعه ها می‌توانیم دستاوردها را ارتقا دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: روند رو به رشد شیلات در این چهار دهه بسیار چشمگیر بوده است و از ۲۹ هزار تن تولید آبزیان در اوایل انقلاب به ۷۷۰ هزار تن در سال ۹۷ رسیده ایم. ما در پرورش قزل آلای آب شیرین رتبه اول را در دنیا داشته و رتبه دوم صید فرا ساحل اقیانوس هند را دارا هستیم. همچنین در پرورش میگو، ماهیان خاویاری، پرورش کپور ماهیان، صید فانوس ماهیان و روش صید با قلاب دانش فنی را بومی سازی کرده ایم.

وی افزود: در سال ۹۷ صادرات شیلات به ۵۲۷ میلیون دلار رسیده و تراز تجاری ما هم ۴۵۶ میلیون دلار مثبت است. اشتغال در این زیربخش به بیش از ۲۳۰ هزار نفر رسیده است و روند رو به رشد تولیدات شیلات، ایران را به رتبه دوم خاورمیانه پس از مصر رسانده است. شیلات از برنامه ششم جلوتر است و امیدواریم این روند ادامه دار باشد، هدف نهایی ما رسیدن به امنیت غذایی است.

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: در سال گذشته به بیش از 11 کیلوگرم مصرف سرانه آبزیان رسیده‌ایم. جهت گیری سال ۹۸ با تبعیت از وزارت جهاد کشاورزی باید رونق تولید و امنیت غذایی باشد و ما کارگروه رونق تولید را در ابتدای سال تشکیل دادیم. در شوراهای اشتغال در استان‌های مختلف مدیران ما موانع تولید را رفع می‌کنند و از مهم‌ترین برنامه‌های ما برای سال ۹۸ پایش مهم‌ترین برنامه‌های در دست اجرا، بومی‌سازی تکنولوژی‌های نوین، کمک به جبران خسارت ناشی از سیل امسال که به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته و عمده خسارت در مزارع پرورش بوده که از سوی دولت در قالب تسهیلات و کمک های بلاعوض در حال پرداخت است و توجه به پایداری تولید هم در حوزه صید و صیادی و هم در آبزی پروری از برنامه‌های جدی ما است که باید یک فعالیت پایدار و مقاوم برای آبزی داشته باشیم.

وی افزود: به‌سازی ذخایر و منابع دریایی، تقویت زنجیره‌های تولید، حضور فعال در برنامه توسعه سواحل مکران، افزایش تولید در تمام زمینه های آبزی پروری با تمرکز و پرورش ماهی در دریا و توسعه پرورش متراکم با روش های نوین، توسعه مکانیزاسیون که از سیاست‌های راهبردی شیلات است، تقویت صندوق های حمایت از تولیدکنندگان و افزایش سطح بیمه‌ها، پرورش ماهی در قفس با استفاده از ظرفیت موج شکن‌ها برای پشتیبانی، تسهیل و روانسازی دریافت تسهیلات برای پرورش ماهی و آبزی، تقویت بومی سازی ابزار آلات پرورش ماهی در دریا، بهسازی و بازسازی منابع صید توسعه صید فراساحل با هدف گذاری حوزه غرب اقیانوس هند، افزایش برداشت از منابع کمتر برداشت شده، توسعه صید با قلاب، توسعه اسکله های صیادی و بسترسازی و مشارکت بخش خصوصی در  احداث زیرساخت ها از دیگر برنامه‌های شیلات در سال 98 است.

خون‌میرزایی با اشاره به توسعه صیادی در کشور اذعان داشت: در حال حاضر ۷۰ بندر صیادی، ۱۲۰ مرکز تخلیه صید، ۱۱ هزار فروند ناوگان صیادی، ۱۴۰ هزار نفر شاغل در بخش صید و بیش از ۹۰ هزار نفر شاغل در بخش آبزی پروری مشغول به کار هستند.

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به فرهنگ‌سازی در جهت افزایش مصرف سزانه ماهی در کشور تاکید کرد: مصرف سرانه آبزیان در مناطق ساحلی شمال و جنوب کشور بیشتر از میانگین کشوری است و ما باید با توجه به اهمیت فرآورده های آبزیان و تولیدات شیلاتی، در تامین نیازمندی های غذایی و امنیت غذایی تلاش کنیم اما فرهنگسازی در این زمینه نیاز به تلاش بیشتری دارد و دستگاه‌های مختلفی باید در آن فعالیت کنند.

وی افزود: ۱۲ رستوران دریایی در کشور داریم اما علاوه بر اینها باید تلاش کنیم میزان مصرف آبزیان را در تمام  کشور ارتقا دهیم.

لغو مجوز صید 16 فقره شناور متخلف در ناوگان صیادی

معاون وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با تخلف صورت گرفته در برخی از بخش‌های ناوگان صید فانوس ماهیان خاطرنشان کرد: ناوگان صید فانوس ماهیان پرتعداد است و بسیاری از آنها از ضوابط صید و برنامه‌های شیلات تبعیت می‌کنند اما تخلفاتی هم وجود دارد که در این بین فعالیت ۱۶ فروند شناور متخلف متوقف شده است. از آنجایی که ضوابط مورد نظر را در رابطه با ثبت پرچم بازنگری کردند، مجوز آنها لغو شد.

وی افزود: ۹۰ فروند کشتی دیگر در این زمینه فعال هستند و صید فانوس ماهیان مطابق برنامه صورت می‌گیرد که این شناورها در آبهای بین المللی بین ایران و عمان و در اعماق و 200تا 800 متر در حال صید هستند.

خون‌میرزایی در ادامه تصریح کرد: بر اساس مطالعات سه دهه گذشته ذخایر استراتژیک نزدیک به  ۹۰۰ هزار تن برآورد شده است و در برنامه ششم توسعه سالانه ۲۰۰ هزار تن قابل برداشت است که سال گذشته کمتر از ۲۲ هزار تن در این حوزه برداشت شده است، بنابراین بر اساس مطالعات انجام شده می توانیم ظرفیت صید ماهیان را افزایش دهیم اما این به این معنی نیست که چشمانمان را بر روی تخلف ببندیم و امیدواریم با اصلاح ضوابط و کنترل آنلاین شناور های صیادی، استقرار ناظر مقیم و اعمال ضوابط دقیق از انحراف در برنامه و تخلف جلوگیری کنیم.

رئیس سازمان شیلات ایران تاکید کرد: شناوران متخلف ۱۶ فقره بودند که ثبت پرچم آنها در سازمان بنادر صورت گرفته بود و بعد به سازمان شیلات به عنوان شناور ایرانی معرفی شدند و با ثبت پرچم بومی به آنها مجوز داده شد. پس از لغو ثبت پرچم این شناورها، مجوز صید آنها هم ابطال شد.

وی افزود: عمده صید این شناورها باید در کارخانجات فرآوری نوار ساحلی به منظور تولید پودر ماهی استفاده می شد. ناوگان فانوس ماهیان اجازه صید در خلیج فارس را ندارند و این صید باید در دریای عمان انجام شود. سایر ماهیانی که به صورت ضمنی در کنار فانوس ماهیان صید شدند و قابلیت صادراتی داشتند، صادر شدند که این صادرات ۳۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته است.

کشور نیازمند واردات تخم چشم‌زده ماهی است

خون‌میرزایی در رابطه با ادعای مطرح شده توسط یکی از اتحادیه‌های آبزی‌پروری در خصوص واردات بی‌رویه تخم‌چشم‌زده ماهی اذعان داشت: شیوه نامه واردات تخم چشم زده در سال 91 با حضور اتحادیه‌ها در جلسات تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی تدوین شده و در سال ۹۵ هم اتحادیه‌ها در این جلسه حضور داشتند. ایجاد مراکز تولید و تکثیر تخم چشم زده در داخل کشور در دستور کار بوده و در حال حاضر در رابطه با اصلاح نژاد تخم چشم زده ماهی قزل آلا یک مرکز در مازندران با ظرفیت تولید ۲۰ میلیون قطعه و یک مرکز در لرستان مشغول به کار هستند، ‌همچنین یک مرکز در مازندران نیز در حال احداث است این مراکز با تولید ۱۵۰ میلیون قطعه تخم چشم‌زده در کشور فعال هستند اما نیاز کشور حدود ۵۰۰ میلیون قطعه است.

وی افزود: اتحادیه آبزی‌پروری در سال ۸۸ در دو نامه رسمی اعلام کرد ظرف ۳ تا ۵ سال با کمک وارد کنندگان برنامه اصلاح نژاد ماهی قزل آلا را به سرانجام خواهد رساند و متعهد شد که این کار را انجام می دهد. شیلات بیشترین ارتباط را با آبزی پروری در این چند ماه گذشته داشته و اتحادیه‌ها در کل جلسات تصمیم‌گیری ما حضور دارند و هیچ جلسه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی نداریم که از اتحادیه‌ها دعوت نکنیم.

رئیس سازمان شیلات ایران ادامه داد: تنوع تشکل های آبزی پروری و این که هرکدام خود را مسئول و متولی کامل آن بخش می‌دانند از مشکلات این بخش است البته ما این موضوع را در دست بررسی قرار دادیم تا بدانیم افراد مدعی که اظهار نظر می‌کنند، صلاحیت قانونی داشته و دارند یا خیر. تشکل‌ها باید مباحث کارشناسی خود را با هم حل و فصل کنند و یک صدای واحد را به شیلات برسانند تا تشتت آرا به وجود نیاید. کشور برای پایداری تولید، نیازمند واردات تخم چشم‌زده است و چاره‌ای جز واردات نداریم.

معاون وزیر جهاد کشاوری در رابطه با صید ماهیان خاویاری گفت: تجربه صید ماهیان خاویاری برای ما و کشورهای حاشیه دریای خزر بسیار تلخ بود و این ماهیان در معرض انقراض قرار گرفتند. پس از فروپاشی شوروی توافق نامه‌ای مبنی بر ممنوعیت صید تجاری امضا شد که ایران با توجه به سرمایه گذاری که بر روی منابع انسانی و بیوتکنیک انجام داد، تکثیر طبیعی ماهیان خاویاری را در دستور کار قرار داد.

وی افزود: از برنامه‌های راهبردی ما تولید گوشت و خاویار ماهیان خاویاری است و سرمایه‌گذاری بسیار گسترده در این زمینه صورت گرفته و ۱۲۶ مزرعه در ۲۰ استان کشور در حال پرورش و تکثیر این گونه ماهی هستند و توسعه آن از برنامه‌های شیلات است، همچنین پایانه صادرات ماهیان خاویاری در ساری با تخصیص تسهیلات تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

خون‌میرزایی ادامه داد: در سال ۹۷ به تولید 3200 تن گوشت و 4تن خاویار پرورشی دست پیدا کردیم که برای افق ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده بتوانیم به عدد ۵ هزار تن گوشت و ۴۰ تن خاویار پرورشی برسیم، همچنین در افق ۱۴۰۴ به رقم ۱۰ هزار تن گوشت و ۱۰۰ تن خاویار خواهیم رسید.

رئیس سازمان شیلات کشور با اشاره به پرورش و صادرات میگو بیان کرد: صنعت پرورش میگو به دلیل بازار صادراتی بسیار بالایی که دارد، برای کشور حاشیه سود خوبی دارد و به همین دلیل میگو بر روی دست تولیدکننده نمی ماند.

وی افزود: افق پیش روی صنعت میگوی کشور روشن است. در سال گذشته حدود ۴۷ هزار و ۸۰۰ تن میگو تولید شده است که نسبت به برنامه ششم جلوتر بوده‌ایم و امسال امیدواریم تولید سال قبل تثبیت شود. البته گرانی نهاده ها ممکن است شتاب پرورش میگو را کم کند اما هنوز جمع‌بندی از صید امسال به دست ما نرسیده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره ماهی تیلاپیا خاطرنشان کرد: ما در استان‌های خراسان جنوبی، یزد، سمنان و قم پرورش این ماهی را راه‌اندازی کرده‌ایم و مجوز ۲۰ هزار مرکز پرورش صادرشده است، البته در تلاش گرفتن مجوز برای استان کرمان هم هستیم. واردات تیلاپیا ممنوع نیست بلکه محدود است. این ماهی رقیب هیچ‌کدام از انواع ماهیان داخلی نیست و بخشی از تیلاپیای موجود در بازار تولید داخل و بخش کوچکی از آن وارداتی است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید