Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان دامپزشکی:

95 درصد واکسن های بیماری های دامی در داخل تولید می شود

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: پیش بینی های لازم برای ذخایر استراتژیک واکسن دام و طیور در کشور انجام شده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

95 درصد واکسن های بیماری های دامی در داخل تولید می شود

به گزارش ایانا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، دکتر علیرضا رفیعی پور افزود: بیش از ۹۵ درصد واکسن های بیماری های دامی در داخل کشور تولید می شود و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

وی با بیان این که برای ۲ سال آینده هم واکسن سازان پیش بینی های لازم را کرده اند؛ اضافه کرد: در واکسن طیور ۶۰ تا ۶۵ درصد واکسن ها وارداتی بوده ولی پیش بینی های لازم انجام شده و شرکت های داخلی با ظرفیت کامل در حال کار کردن هستند و ما پیش بینی نیاز سه تا ۶ ماه آینده را انجام دادیم تا مشکلی پیش نیاید.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در حالی که ما با تحریم‌های ظالمانه به خصوص در یک سال اخیر مواجه بودیم اما تمام نهاده‌های مورد نیاز دامداران، آبزی پروران، مرغداران و در بخش‌های مختلف دیگر اعم از صنایع دارویی و واکسن، بسته بندی و کشتارگاه ها با هیچ کمبودی مواجه نیستیم.

رفیعی پور بیان کرد: در حوزه بیماری های دام، طیور و آبزیان دامپزشکی کشور در دو سال گذشته اقدامات خوبی با تامین نهاده های مورد نیاز انجام داده است.

وی اضافه کرد: با تامین واکسن، دارو و مواد بیولوژیک و در حوزه مبارزه و کنترل بیماری ها در سال گذشته و در ابتدای سال جاری شرایط مطلوب تری در کشور وجود داشت و حدود ۳۰ تا ۷۵ درصد در تمامی بیماری های دام و طیور و آبزیان کاهش گزارش شده است.

رفیعی پور با اشاره به رصد و پایش های موجود از جمعیت دامی کشور بیان کرد: در رصد و پایش هایی که همکاران انجام می دهند به صورت فعال و غیر فعال اگر بیماری مشترک بین انسان و دام و طیور گزارش شود بلافاصله به محل مراجعه می کنند و وضعیت آبزیان و طیور را رصد می کنند.

رییس سازمان دامپزشکس کشور اظهار داشت: سازمان جهانی بهداشت دام در روزهای اخیر کشور را از آنفلوانزای حاد پرندگان عاری و عاری و پاک اعلام کرده است.

رفیعی پور افزود: یکی از بیماری هایی که بتواند استان آذربایجان غربی را متاثر کند تب برفکی است که دامداران این منطقه در سالهای قبل درگیر آن بودند اما در سال ۱۳۹۷ و امسال در این زمینه با واکسیناسیون های انجام شده بیماری در حالیت کنترل شده است.

وی گفت: در صورت ایمن سازی خوب، رصد و پایش در بیماری های شاربون، لمپی اسکین، تب مالت و تب برفکی نیز هر چند امکان ورود ویروس هست ولی می توان موفقبود.

 

وی درباره بیماری تب کریمه کنگو گفت: این بیماری هم اکنون در حالت فصل طغیان است و تا کنون پنج نفر در مواجهه این موضوع فوت شدند و ۶۰ نفر نیز بیمارشده اند.

رفیعی پور بیان کرد: این بیماری ۲۰ سال است در کشور بروز و ظهور دارد ولی قابل پیشگیری است.

وی توصیه کرد: مردم کشور و دامداران، دامپزشکان و کارکنان کشتارگاه ها و میادین دامی که در ارتباط با دام هستند از مواجهه با کنه بپرهیزند و با سمپاشی آنها را از بین ببرند و به مردم در این زمینه آموزش بدهند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: ذبح دام در کشتارگاه و استفاده از چکمه، عینک و دستکش در این راستا ضروریست تا از ابتلا به بیماری پیشگیری شود.

وی افزود: این بیماری در استان سیستان و بلوچستان سه نفر، اردبیل یک نفر و گیلان یک نفر تلفات انسانی داشته است و این ویروس در کل کشور وجود دارد و رعایت توصیه های دامپزشکی راه عدم ابتلا به آن است.

وی اظهار داشت: در ۱۰ سال گذشته سالانه فوت پنج تا ۱۰ نفر در کشور گزارش شده و امید است افزایش پیدا نکند.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید