Iranian Agriculture News Agency

آبزی‌پروری دارای بیشترین ظرفیت برای جهش تولید است

وزیر جهادکشاورزی در جلسه قرارگاه امنیت غذایی تأکید کرد: ظرفیت فراوان آبزی‌پروری همزمان با تقاضای گسترده بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری، باید سبب جهش تولید ماهیان سردابی، گرمابی و میگو در کوتاه‌ترین زمان ممکن در کشور شود.

آبزی‌پروری دارای بیشترین ظرفیت برای جهش تولید است

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، جلسه قرارگاه امنیت غذایی، در نخستین روز از خرداد ۱۴۰۳، به ریاست محمدعلی نیکبخت وزیر جهادکشاورزی برگزار شد.

نیکبخت، در این جلسه با گرامیداشت یاد رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله رئیسی که همواره تاکید می‌کردند «دیگر اجازه زمان‌کشی نداریم» افزود: با نعمت خدادادی سواحل طولانی در شمال و جنوب و آب‌های داخلی، می‌توان تولید میگو پرورشی را به ۱۰۰ هزار تن، قزل‌آلا را به ۲۳۰ تا ۳۰۰ هزار تن و ماهی گرمابی را به ۳۲۰ هزار تن در سال افزایش داد.

وی با تاکید بر ضرورت اعلام آمار دقیق برای تولید محصولات کشاورزی افزود: رسالت قرارگاه‌های امنیت غذایی باید از مسیر جهش تولید به توسعه صنعت، تجارت و صادرات منتهی شود. هر میزان که تولید افزایش یابد، زمینه برای فعالیت سایر بخش‌ها گسترده‌تر خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی، حداکثرسازی تولید برای تنظیم قیمت در کف بازار را هم مهم ارزیابی کرد و گفت: تولید صادرات‌محور راهبرد اساسی وزارت جهاد کشاورزی است، تولید کننده نباید به دلیل ترس از عدم وجود بازار و ضعف در تکمیل ظرفیت‌های فراوری و بازاریابی صادراتی، از تولید خود کم کند.

وی توجه مضاعف به تشکل‌های تولیدی، فراوری و صادراتی را اولویت بسیار مهم برنامه‌ریزی مدیران وزارتخانه دانست و افزود: همه تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های مدیران باید این باشد که محدودیت‌های موجود را از پیش پای تولید کننده حذف کنند.

نیکبخت با تاکید بر اهمیت صید و صیادی دریایی ادامه داد: با توجه به افزایش تقاضای مصرف محصولات شیلاتی، امروز دنیا به سمت آبزی‌پروری حرکت کرده است.

وی افزود: تنها جایی که می‌توانیم به نیاز بازار مصرف در حد فراوان پاسخ بگوییم آبزی‌پروری در استخرها، پرورش ماهی در قفس، پرورش ماهیان خاویاری، میگو در سواحل جنوب و شمال، و آب‌های جاری و آبگیرهای داخلی است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که با وجود امکانات فراوان موجود اکنون تنها از ۱۵ تا ۲۰ درصد ظرفیت آبزی‌پروری در داخل کشور استفاده می‌شود، افزود: براساس آمار ۴۲۸ هزار و ۲۹۴ چاه فعال کشاورزی دارای مجوز در کشور وجود دارد که می‌توان از ظرفیت بسیاری از این چاه‌ها برای تولید ماهیان سردآبی و گرمابی و خودکفایی خانواده‌ها استفاده کرد.

جلسه قرارگاه امنیت غذایی امروز با حضور معاونین، مدیران کل وزارتخانه، رئیس سازمان شیلات، مسوولان سازمان‌های استانی و مدیران اتحادیه‌های تولیدی، فراوری و صادراتی برگزار شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید