Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشور:

سم‌پاشی مزارع و باغات به زنبورداران اطلاع‌رسانی شود

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشور بر لزوم اعلام برنامه سم‌پاشی باغات و مزارع با هدف کاهش خسارت به زنبورداران تأکید کرد.

سم‌پاشی مزارع و باغات به زنبورداران اطلاع‌رسانی شود

میر محسن موسویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: طی چند سال گذشته به‌ویژه سه سال اخیر شاهد تلفات گسترده‌ای در جمعیت زنبورعسل کشور به‌واسطه سم‌پاشی محصولات کشاورزی به‌خصوص با سم فیپرونیل در استان‌های مختلف بوده‌ایم که این در نمونه‌برداری‌ها و مطالعات انجام‌شده به اثبات رسیده است.

وی افزود سال گذشته پس از انجام آزمایش‌های مجدد، استفاده از سم فیپرونیل به‌عنوان سمی که کاربری آن در کشورهای اروپایی نیز منسوخ‌شده است، در چرخه تولید، فروش و مصرف ممنوع اعلام شد ولی به نظر می‌رسد در عمل امسال نیز این سم در مزارع کشاورزی کشور مورداستفاده قرارگرفته و منجر به تلفات در کلونی‌های زنبورعسل شده است و فروش این سم نیز ادامه دارد.

موسویان بابیان این‌که برآوردی از میزان خسارت ناشی از این موضوع به جمعیت زنبورعسل و زنبورداران انجام‌نشده است گفت: نقش زنبورعسل در گرده‌افشانی باغات و مزارع و تأثیر آن برافزایش سه تا پنج برابری تولید محصول بر کسی پوشیده نیست و زنبورعسل یکی از نهاده‌های بسیار مهم و رایگان برای بخش زراعت و باغداری است که عدم فعالیت آن منجر به آسیب جدی به تولیدات کشاورزی خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشور با اشاره به این‌که باید راه‌های بیولوژیک و استفاده از سموم کم‌خطر برای زنبورعسل برای مبارزه با آفات زراعی و باغی در کشور ترویج شود تصریح کرد: در حال حاضر حداقل اقدام ممکن اطلاع‌رسانی برنامه زمان سم‌پاشی مزارع و باغات استان‌ها یک ماه قبل از آغاز سم‌پاشی‌ها به زنبورداران است که زنبورداران بتوانند برنامه کوچ خود را بر اساس آن تنظیم کرده و زمان کافی برای انتقال کندوها به مناطق کم‌خطر وجود داشته باشد.

 

هشدار آذربایجان شرقی و مهاباد به زنبورداران

به گزارش ایانا مسعود رئوف مدیر امور طیور و زنبورعسل آذربایجان شرقی سازمان جهاد کشاورزی این هشدار را به زنبورداران داده که با توجه به شروع سم‌پاشی مزارع گندم و جو علیه سن گندم زنبورداران سعی کنند از این مزارع فاصله بگیرند.

رئوف ضمن تأکید بر ضرورت حفاظت از زنبوران عسل گفت: با توجه به آسیب‌پذیری این حشرات در برابر اغلب سموم و درعین‌حال ضرورت فعالیت آن‌ها برای بارورسازی باغات و مزارع، لازم است بهره‌برداران از سمومی استفاده کنند که ضمن کنترل آفات و بیماری‌های موردنظر، کمترین خطر را برای انسان، دام و حشرات مفید داشته باشد. وی خواستار همکاری همه‌جانبه باغداران با زنبورداران و کارشناسان کشاورزی شد.

 وفا بابان مسئول مرکز جهاد کشاورزی بخش آختاچی غربی مهاباد هم به زنبورداران توصیه کرد: با توجه به گسترش سم‌پاشی در مزارع شهرستان مهاباد به‌منظور جلوگیری از هرگونه خسارت کندوهای زنبورعسل را به مناطق امن انتقال دهند.

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید