Iranian Agriculture News Agency

به مناسبت ماه مبارک رمضان و عید نوروز محقق می‌شود؛

حضور ناظرین شرعی در طرح تشدید نظارت سازمان دامپزشکی کشور

مشاور مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان دامپزشکی کشور از استقرار ناظرین شرعی در کنار ناظرین بهداشتی سازمان دامپزشکی در طرح تشدید نظارت در ایام ماه رمضان و عید نوروز خبر داد.

حضور ناظرین شرعی در طرح تشدید نظارت سازمان دامپزشکی کشور

حجت‌الله احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: حدود 700 ناظر شرعی برای نظارت و تائید ذبح شرعی دام و طیور در کشتارگاه‌های کشور مستقر هستند که در کنار تشدید نظارت‌های بهداشتی سازمان دامپزشکی در ایام ماه رمضان و عید نوروز به دلیل افزایش کشتارها برنامه‌ریزی برای گسترش نظارت‌های شرعی در این ایام نیز انجام‌شده است.

وی توضیح داد: ازآنجاکه اکثریت مطلقه مردم کشور ما مسلمان و معتقد به آموزه‌های اسلام هستند، بر اساس آموزه‌های اسلامی در مورد خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، باید ضوابط شرعی رعایت شود. به‌عنوان‌مثال استفاده از گوشت برخی حیوانات حرام است و بر اساس دستور شرع اگر انسان بخواهد از گوشت حیوانات حلال‌گوشتی استفاده کند که امروزه در کشتارگاه‌های کشور کشتار می‌شوند، باید بررسی شود که دام مردار نباشد و در هنگام کشتار نیز اصول ذبح شرعی رعایت شود.

احمدی ادامه داد: ازاین‌جهت در قانون نظارت بر ذبح و صید مصوب سال ۸۷ پیش‌بینی‌شده است که علاوه بر نظارت‌های بهداشتی، نظارت شرعی نیز در فرایند ذبح و کشتار دام و طیور و همچنین عرضه آبزیان جهت جلوگیری از مصرف آبزیان حرام‌گوشت اعمال شود.

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

وی یادآور شد: علاوه بر کشتارگاه‌ها و صیدگاه‌ها و مراکز صیادی که مبادی ورودی هستند، قانون‌گذار پیش‌بینی کرده است که در مراکز تهیه فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس و کالباس نیز ناظر شرعی وجود داشته باشد تا از شرایط ذبح شرعی محموله‌های مورداستفاده در این مراکز اطمینان حاصل کند.

مشاور نماینده ولی‌فقیه در سازمان دامپزشکی کشور بابیان این‌که ناظرین شرعی در کشتارگاه‌های 18 کشور مبدأ واردات گوشت به ایران مستقر بوده و بر فرایند ذبح شرعی نظارت دارند گفت: این نظارت‌ها هم در کشتارگاه‌های کشور مبدأ و هم در مبادی ورودی کشور با دقت اعمال می‌شوند.

وی افزود: علاوه بر این با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این نظارت‌ها بر برخی مواد با پایه دامی وارداتی مانند ژلاتین به جهت شرعی بودن محصول انجام شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید