Iranian Agriculture News Agency

کیفیت پشم گوسفندان ایرانی؛ مزیت هنر قالی‌بافی

معاون مرکز اصلاح نژاد دام معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از لزوم برنامه‌ریزی برای اصلاح نژاد گوسفندان باهدف تولید پشم باکیفیت برای حفظ اعتلای هنر فرش‌بافی ایران خبر داد.

کیفیت پشم گوسفندان ایرانی؛ مزیت هنر قالی‌بافی

امیر طاهری یگانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بابیان این‌که  در ایران 28 نژاد گوسفند در حال پرورش هستند و عموماً نژادهای مناطق گرم و خشک پتانسیل تولید پشم مناسب برای صنعت قالی و حتی نساجی را دارند ادامه داد: اقلیم گرم و خشک و نوع مواد معدنی موجود در گیاهان مرتعی مهم‌ترین دلیل کیفیت ویژه تارهای پشم گوسفندان ایران هستند. اصلاح نژاد می‌تواند در بهبود بهره‌وری تولید کمی و کیفی پشم از جنبه‌های مختلف به سودآورتر شدن صنعت پرورش گوسفند کمک کند.

وی گفت: نظر به قدمتی که تولید قالی در ایران دارد، شناخت ویژگی‌های پشم مورداستفاده در آن دارای اهمیت قابل‌توجهی است.

 مهم‌ترین دلیل ارزشمندی قالی ایران استفاده از پشم گوسفندان ایران در بافت آن بوده است. در اواسط قرن 19 میلادی فرش ایران جای خود را در بازار جهانی پیدا کرد و تا سال‌های اخیر از مهم‌ترین اقلام صادراتی کشور بوده است ولی در صورت عدم توجه کافی به این موضوع، باید شاهد افت و از دست رفتن بیشتر بازارهای جهانی این هنر-صنعت باشیم.

وی با اشاره به این‌که عموماً چشم‌انداز برنامه‌ها و سیاست‌های تعریف‌شده بر اساس نیاز بازار مصرف و حضور و انسجام بخش‌های خصوصی برای استفاده از این برنامه‌ها تحقق می‌یابد گفت: صنعت پرورش گوسفند کشور به دلیل نیاز به جذب سرمایه، باید برای فروش محصول پشم به‌عنوان یک فرآورده جانبی و بازاریابی و ایده پردازی برای تولیدات جدید، به‌صورت مداوم و پیوسته از ایده‌های جدید و فکرهای نو استفاده کند.

 معاون مرکز اصلاح نژاد دام افزود: در حد توان و متناسب با منابع مالی تعریف‌شده در این دفتر سعی بر این بوده است که از محل اعتبارات دولتی حمایت‌های لازم از این حوزه انجام شود و فعالان بخش‌ خصوصی نیز در صورت امکان از تسهیلات بانکی برخوردار شده‌اند.

وی تأکید کرد: مهم‌ترین برنامه‌های مرکز اصلاح نژاد ارائه و ترویج استفاده از دستگاه‌های مکانیزه پشم‌چین و در مرحله بعد توسعه استفاده از امکانات و ابزارهایی است که بتوانند در حداقل آسیب به پوست حیوان در زمان کشتار، مناسب‌ترین کیفیت پشم، پوست و چرم را برای صنعت نساجی و صنعت پوست و چرم کشور محقق کند.

 

 

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید