Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان دامپزشکی کشور:

صادرات پایدار مرغ محقق می‌شود

معاون وزیر و رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: پایداری تولید مرغ با تنظیم حلقه‌های زنجیره تولید این محصول محقق شده است.

صادرات پایدار مرغ محقق می‌شود

مجتبی نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بابیان این‌که ابزار تنظیم بازار مرغ صادرات است افزود: در حال حاضر با توجه به برنامه‌ریزی وزارت جهاد و مدیریت وزیر جهاد کشاورزی در قرارگاه امنیت قضایی، میزان جوجه ریزی در ماه به بیش از مصرف و بازار تقاضا رسیده است و قرارگاه در حال ایجاد فضا برای صادرات مرغ است.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از زیان تولیدکننده و مصرف‌کننده و اینکه در هر شرایطی قیمت محصولات کشاورزی در رنج طبیعی خود باقی بماند، باید تولید را با نگاه به صادرات برنامه‌ریزی کنیم و صنعت طیور نیز از این موضوع مستثنا نیست.

نوروزی با تأکید بر اینکه در حال حاضر در کل استان‌های کشور قیمت مرغ تحت کنترل است ادامه داد: در بعضی استان‌ها شاهد اضافه‌تولید گوشت مرغ هستیم که شرکت پشتیبانی و تشکل مربوطه در حال جمع‌آوری آن است و پس از تکمیل ذخایر استراتژیک، به صادرات فکر می‌کنیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به این سؤال که چه ضمانتی برای پایداری امکان صادرات و جلوگیری از خدشه به اعتبار صادراتی شرکت‌های تولیدکننده مرغ وجود دارد توضیح داد: تولید مرغ یک زنجیره است و حلقه‌های لاین، اجداد، مادر و مرغ گوشتی را شامل می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر در وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی زنجیره تولید مرغ روی غلطک خود افتاده است. جوجه ریزی لاین آرین بخشی از نیاز بازار را تأمین می‌کند و سویه‌های وارداتی مرغ اجداد و مادر برای تولید برنامه‌ریزی‌شده‌اند. درصورتی‌که این پایداری تولید از قبل برنامه‌ریزی‌شده باشد، صنعت طیور چرخه دوره‌های ۱۸ ماهه تولید خود را طی می‌کند و پایداری تولید محقق می‌شود.

نوروزی ادامه داد: مشکل ما درگذشته این بود که جوجه ریزی مادر و اجداد ما روی غلطک نبود؛ اما در حال حاضر تولید تنظیم‌شده است تا دیگر دغدغه‌ای در تأمین گوشت مرغ وجود نداشته باشد و صادرات پایدار محقق شود.

 

 

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید