Iranian Agriculture News Agency

افزایش بهره‌وری پرورش دام با روش‌های مکانیزه پشم‌چینی

معاون مرکز اصلاح نژاد دام معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: افزایش کیفیت پشم، پوست و چرم گوسفندان با بهره‌برداری از روش‌های مکانیزه پشم‌چینی قابل‌دسترسی خواهد بود.

افزایش بهره‌وری پرورش دام با روش‌های مکانیزه پشم‌چینی

امیر طاهری یگانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: مرکز اصلاح نژاد دام به‌عنوان متولی تولید، موظف به برنامه‌ریزی‌ و سیاست‌گذاری برای اقتصادی‌تر شدن پرورش گوسفند در واحدهای پرورشی عشایری و روستایی و حتی روش‌های بسته است. از این‌رو برنامه‌های مربوط به ارتقا کمیت و کیفیت تولید پشم را موردتوجه قرار داده است.

وی افزود: مرکز اصلاح نژاد با همکاری بخش خصوصی درصدد توسعه استفاده از پشم‌چینی مکانیزه و ترویج فرهنگ استفاده از دستگاه پشم‌چین به‌جای روش‌های سنتی پشم‌چینی با دو کارد به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش کیفیت پشم‌های چیده شده از بدن گوسفندان است.

معاون مرکز اصلاح نژاد دام معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی توضیح داد: در روش سنتی طول الیاف چیده شده پشم مناسب استفاده در صنعت نساجی نیست، هرچند پوست حیوان نیز در زمان پشم‌چینی با دو کارد زخمی شده که منتج به کاهش کیفیت پوست و چرم تولیدی کشور می‌شود؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مرکز اصلاح نژاد ارائه و ترویج استفاده از دستگاه‌های مکانیزه پشم‌چین و در مرحله بعد توسعه استفاده از امکانات و ابزارهایی است که بتوانند در حداقل آسیب به پوست حیوان در زمان کشتار، مناسب‌ترین کیفیت پشم، پوست و چرم را برای صنعت نساجی و صنعت پوست و چرم کشور محقق کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید