Iranian Agriculture News Agency

صید تون ماهیان تا دو سال آینده ۳۴۰ هزار تن پیش‌بینی می‌شود

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: بیشترین درصد صید کشور در سال ۲۰۲۱ به صید تون ماهیان اختصاص داشته که ۶۶ درصد از اقیانوس آرام، ۲۵ درصد از اقیانوس هند، ۹ درصد از اقیانوس اطلس محقق شده است.

صید تون ماهیان تا دو سال آینده ۳۴۰ هزار تن پیش‌بینی می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا، محمود بهمنی در همایش ماهیگیری مسئولانه با تأکید بر ارزش‌افزوده تون ماهیان بیان کرد: در آب‌های جنوبی کشور، بیشترین صید تون ماهیان از آب‌های استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، و به مقادیر کمتر در آب‌های استان‌های بوشهر و خوزستان اتفاق افتاده است.

وی بابیان این‌که رقم صید تون ماهیان تا سال ۱۴۰۵ ، ۳۱۰ تا ۳۴۰ هزار تن به‌صورت میانگین و تا سال ۱۴۱۰ حدود ۴۰۰ هزار تن پیش‌بینی می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر ۹۰ درصد صید تون ماهیان در کشور ما با روش گوش‌گیر انجام می‌شود که امیدواریم با اهتمام سازمان شیلات ایران و بخش خصوصی به‌مرور صیدهای با بهره‌وری بالاتر جایگزین شود.

بهمنی بیان کرد: کمیسیون تون ماهیان اقیانوس هند IOTC به‌عنوان یکی  از ارکان مهم منطقه‌ای اقیانوس هند که به انضمام چهار مجموعه دیگر فرایند صید و بهره‌برداری تون ماهیان را نظارت می‌کند اهمیت دارد.

وی ادامه داد: با توجه به نقش محوری موسسه تحقیقات شیلات ایران در حوزه پژوهش و تحقیقات کاربردی در حوزه شیلات، درخواست ما از سازمان شیلات این است که ریاست کمیته علمی IOTC در ایران به این موسسه واگذار شود.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در ادامه به مصوبات IOTC شامل ممنوعیت به‌کارگیری تورهای گوش‌گیر بالاتر از ۲،۵ کیلومتر در آب‌های آزاد از اول ژانویه ۲۰۲۰، محدودیت استفاده شناورهای بالاتر از ۲۴متر در کل اقیانوس هند و آب‌های زیر ۲۴ متر فعال در آب‌های آزاد، محدودیت میزان صید گونه تون زرد باله برای شناورهای پرساینر و گوش‌گیر اشاره کرد.

 92 درصد تون ماهیان کنسرو می‌شوند

بهمنی با اشاره به تقسیم بازار جهانی تون ماهیان به محصولات کنسروی و غیر کنسروی  بیان کرد: در کشور ما 92 درصد تون ماهیان کنسرو می‌شوند و ضایعات و زائدات این ماهیان با قیمت بسیار نازل به کارخانه‌های تولید پودر ماهی فرستاده می‌شوند.

وی گفت: باهدف افزایش ارزش‌افزوده تون ماهیان به‌کارگیری راهبردهایی برای کاهش ضایعات، تشویق همکاری بین تولیدکنندگان تولیدات جانبی برای جمع‌آوری تولیدات جانبی،حمایت‌های فنی و تکنولوژی از کارخانه‌هایی که هدف تولید محصولات جانبی با ارزش‌افزوده بالا دارند، تشویق سرمایه‌گذاران برای استفاده از تولیدات جانبی و محصولات با ارزش‌افزوده بالا و ایجاد ایستگاه‌های پاک‌سازی و برش ماهی باکیفیت خوب برای تمرکز محصولات جانبی باید در دستور کار قرار گیرد.

بهمنی با اشاره به این موضوع که میزان صادرات محصولات مختلف تون ماهیان از سال 2010 تا 2019 رشد قابل‌توجهی داشته است گفت: در حال حاضر 136کارخانه تولید کنسرو ماهی در کشور وجود دارد که بازار رسمی محصولات فرآوری شده تون ماهیان را در اختیار دارند.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور ضمن اعلام آمادگی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی برای نجات مطالعات مورد نیاز گفت: کاهش ذخایر تون ماهیان، ارزش‌افزوده پا بین، میزان بالای صید غیرقانونی و گزارش نشده، میزان بالای صید ضمنی سایر گونه‌ها و راهبردهای ضعیف مدیریتی چالش‌های مهم حوزه تون ماهیان است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید