Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان شیلات ایران:

صید فراسرزمینی با جدیت دنبال می‌شود

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: بدون شک کشور ایران که موفق به طراحی و ساخت اولین کشتی پشتیبان در سال گذشته توسط متخصصان ایرانی شده است می‌تواند امکانات پشتیبانی در دریا از این ناوگان را نیز خواهد داشت و مسیر را به سمت صید فرا سرزمینی خواهیم برد و این فناوری را به تمام این ناوگان نیز تعمیم خواهیم داد.

صید فراسرزمینی با جدیت دنبال می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا، سید حسین حسینی در همایش ماهیگیری مسئولانه با تأکید بر زنجیره ارزش تون ماهیان گفت: ماهیگیری مسئولانه در قانون حفاظت آبزیان تکلیف سازمان شیلات ایران به‌عنوان ارگان حاکمیتی است.

وی افزود: اگر بخواهیم فراهمی محصول تا بازار را محقق کنیم باید به سمت توسعه زنجیره ارزش و تکمیل و تقویت حلقه‌های آن پیش برویم. شاخص قیمت‌گذاری در حوزه مصرف آبزیان قیمت کنسرو تون ماهیان است ازاین‌رو شناسنامه‌دار کردن این محصول از اهمیت بالایی برخوردار است .

حسینی ادامه داد: توانمندی در بخش‌های مختلف فنی، صنعتی، بازار جهانی و تربیت ذائقه‌ها ظرفیتی است که باید حفظ و شکوفا شود.

وی با اشاره به حضور نمایندگان بخش‌های فن‌آوری، فرآوری، تحقیقات، پرورده گری، بهره‌برداری و تجارت در این همایش گفت: یکی از درون‌گراترین سرمایه‌گذاری‌ها با نگاه برون‌گرا در اقتصاد، سرمایه‌گذاری در صنعت شیلات است.

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: جایگاه ایران در IOTC  کمیسیون تون ماهیان اقیانوس هند و سهم 10 درصدی ایران از صید تون ماهیان از مجموعه صید اعضای این کمیسیون، رتبه اول صید در غرب اقیانوس هند و رتبه دوم صید در کل این اقیانوس، نشان از توانمندی نیروی انسانی و تجهیز ناوگان صیادی کشور است.

حسینی بابیان این‌که وظیفه دیگر ما غیر از سیاست گزاری و برنامه‌ریزی و نظارت، فرهنگ‌سازی است، گفت: در حال حاضر زیرساخت‌ها در 220 بندر و نقطه تلاقی در کشور بهترین و استاندارد آرین شرایط رادارند که امکان پشتیبانی از ناوگان مهم هزار فروندی تون ماهیان که 40 درصد از صید کشور را محقق می‌کنند را فراهم کرده‌اند.

وی افزود: بدون شک کشور ایران که موفق به طراحی و ساخت اولین کشتی پشتیبان در سال گذشته توسط متخصصان ایرانی شده است می‌تواند امکانات پشتیبانی در دریا از این ناوگان را نیز خواهد داشت و مسیر را به سمت صید فرا سرزمینی خواهیم برد و این فناوری را به تمام این ناوگان نیز تعمیم خواهیم داد.

حسینی ادامه داد: اگر برنامه ما افزایش سهم پروتئین آبزیان در سفره مردم از 16 درصد به 30 درصد در پایان برنامه هفتم باشد، نقش‌آفرینی فعالان صنعت شیلات در امنیت غذایی حائز اهمیت خواهد بود.

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: پشتیبانی از صید و صیادی و بروز سازی و نوسازی شناورها و عبور از صید سنتی به سمت صید صنعتی، ساماندهی شناورهای غیرمجاز، افزایش ارزش‌افزوده صید تون ماهیان و بهره‌مندی از این ماهیان باارزش در کنار صنعت کنسرو به‌صورت تازه خوری یا سایر روش‌های فرآوری، فرهنگ‌سازی در استفاده از پروتئین آبزیان با همکاری صنایع از برنامه‌های مهم سازمان شیلات است.

وی افزود: باهمت سازمان شیلات و همکاری مجلس شورای اسلامی تأمین سوخت فرا سرزمینی از برنامه هفتم به‌عنوان یک تکلیف قانونی مصوب شد که به صید فرا سرزمینی کمک شایانی می‌کند.

حسینی تصریح کرد: با توجه به دیپلماسی فعالی که با کشورهای مختلف داریم پیشرفت مناسبی در لجستیک داشته‌ایم. حق عضویت جمهوری اسلامی ایران در IOTC بعد از ۱۶ سال پرداخت شد و پایبندی ما به IOTC به ۷۳ درصد رسید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید