Iranian Agriculture News Agency

افزایش مزایای اقتصادی پرورش گوسفند با بهره وری تولید پشم

معاون مرکز اصلاح نژاد دام معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ارائه و ترویج استفاده از دستگاه‌های مکانیزه پشم‌چین در اولویت برنامه‌های این مرکز برای افزایش بهره‌وری پشم تولیدی کشور است.

افزایش مزایای اقتصادی پرورش گوسفند با بهره وری تولید پشم

امیر طاهری یگانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بابیان این‌که تخمین میزان تولید کل پشم در کشور به‌صورت برآوردی انجام می‌شود گفت: اما پارامترهای قابل‌اطمینانی برای این برآورد وجود دارد. با توجه به میزان تولید پشم هر رأس گوسفند و در نظر گرفتن ترکیب گله، میزان متوسط تولید پشم گوسفندان کشور برای حدود 50 میلیون رأس گوسفند حدود 55 تا 65 هزار تن پشم ناشور و 30 تا 33 هزار تن پشم شسته با بهره‌وری 50 درصد برآورد می‌شود.

وی افزود: بر پایه آمار مرکز آمار ایران مقدار متوسط تولید پشم هر گوسفند بومی 1،1 کیلوگرم است. از سوی دیگر بر اساس تحقیقات انجام‌شده روی گوسفندان بومی متوسط تولید پشم بره‌های نر و ماده از نیم تا 1 کیلوگرم، قوچ و شیشک نر 1.5 تا 3 کیلوگرم و میش و شیشک‌های ماده از 0.7 تا 2.5 کیلوگرم متغیر بوده است.

معاون مرکز اصلاح نژاد دام بیان کرد: این مرکز به‌عنوان متولی تولید، موظف به برنامه‌ریزی‌ و سیاست‌گذاری برای اقتصادی‌تر شدن پرورش گوسفند در واحدهای پرورشی عشایری و روستایی و حتی دستگاه‌های بسته بوده و برنامه‌های مربوط به ارتقا کمیت و کیفیت تولید پشم را موردتوجه قرار داده است.

وی یادآور شد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مرکز اصلاح نژاد ارائه و ترویج استفاده از دستگاه‌های مکانیزه پشم‌چین و در مرحله بعد توسعه استفاده از امکانات و ابزارهایی است که بتوانند در حداقل آسیب به پوست حیوان در زمان کشتار، مناسب‌ترین کیفیت پشم، پوست و چرم را برای صنعت نساجی و صنعت پوست و چرم کشور فراهم کنند.

طاهری در ارتباط با میزان استقبال صنایع نساجی و نیز تولیدکنندگان صنایع‌دستی کشور از پشم تولیدی گوسفندان ایران گفت: عموماً مصارف پشم در صنایع قالی و گلیم‌بافی، ریسندگی، نساجی، پارچه‌بافی و سایر مصارف نظیر پتو، نمد و ... است؛ اما درحالی‌که تا 25 سال پیش تمام این صنایع فقط از پشم گوسفند استفاده می‌کردند، نه‌تنها در ایران، بلکه در تمام دنیا و حتی کشورهای پیشرفته نیز مصرف الیاف طبیعی پشم به‌شدت کاهش پیداکرده و الیاف مصنوعی پلی‌اتیلنی و پلی‌پروپیلن و نسبتاً ارزان جایگزین شده‌اند.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است پشم گوسفندان بعد از برداشت باید مراحل فرآوری را به‌درستی طی کند تا امکان تبدیل‌شدن به نخ قالی و یا نخ‌های نساجی را داشته باشد. در ایران بخش فرآوری بعد از برداشت و حتی مراحل چیدن پشم از بدن گوسفند توسعه و پیشرفت زیادی را شاهد نبوده است و مهم‌ترین دلیل آن عدم رقابت قیمتی پشم‌های برداشت‌شده با پشم‌های وارداتی است. البته لازم به ذکر است برای مصارف نساجی ازنظر کیفیت طول و قطر تار پشم نیز پشم‌های وارداتی در مواردی ارجحیت دارند.

طاهری در ارتباط با شرایط تولید پشم در جهان گفت: عموماً در کشورهای دنیا به‌غیراز کشورهای غرب آسیا، گوسفند صرفاً جهت تولید پشم پرورش داده می‌شد. گوشت گوسفند در این کشورها به‌عنوان یک منبع تأمین‌کننده پروتئین حیوانی کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد و مصرف آن بشدت پائین است؛ اما کشورهایی نظیر نیوزلند و استرالیا که مهم‌ترین تولیدکنندگان پشم دنیا بودند نیز در حال حاضر با مشکل فروش پشم مواجه هستند و حتی جمعیت گوسفندان تولیدکننده پشم خود را به‌شدت کاهش داده‌اند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید