Iranian Agriculture News Agency

رئیس بخش تحقیقات ژنتیک موسسه تحقیقات علوم دامی:

اصلاح نژاد لاین آرین باقدرت ادامه دارد

رئیس بخش تحقیقات ژنتیک موسسه تحقیقات علوم دامی از همکاری متخصصین کشور در قالب دو کارگروه تخصصی باهدف اقتصادی کردن پرورش مرغ آرین خبر داد.

اصلاح نژاد لاین آرین باقدرت ادامه دارد

علی جوان‌روح در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: از اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ که وظیفه احیا و اصلاح نژاد لاین آرین به موسسه تحقیقات علوم دامی واگذار شد، موسسه با طراحی دو کارگروه تخصصی اصلاح نژاد و ژنتیک و همچنین تغذیه، مدیریت پرورش و تولیدمثل برنامه خود را در حوزه تحقیق و توسعه مرغ لاین آرین آغاز کرده است.

وی افزود: در این کارگروه‌ها تلاش شده متخصصین برجسته مجموعه ستاد موسسه، استان‌ها، سایر مؤسساتی که به‌نوعی می‌توانستند در این حوزه به ما کمک کنند و همچنین متخصصین اصلاح نژاد دانشگاه‌های کشور با تمرکز بر اصلاح نژاد طیور در قالب این کارگروه‌ها مدیریت‌شده و از سوی دیگر نیازهای غذایی آرین را در سطوح مرغ لاین، اجداد، مادر و نهایتاً جوجه گوشتی ارزیابی و مشخص شود.

جوان‌‍روح ادامه داد: از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ مالکیت مجتمع لاین آرین به شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور واگذار شد که ما به‌تبع، قراردادی را با آن شرکت منعقد کردیم. با تدوین برنامه‌های تجدید نسل و انتخاب پرندگان بر اساس صفات اقتصادی مدنظر بر اساس داده‌های ارسالی از طرف مجتمع لاین آرین، انتخاب پرندگان انجام و به شرکت پشتیبانی امور دام اعلام شد.

رئیس بخش تحقیقات ژنتیک موسسه تحقیقات علوم دامی با اشاره به این‌که لاین آرین از سال ۷۲ وارد کشور شده ولی به دلیل مزیت نسبی برخی سویه‌های دیگر از بازار جوجه گوشتی کشور کنار گذاشته شد گفت: خوشبختانه مرکز لاین آرین با دیدگاه‌های پدافند غیرعامل حفظ شد. البته به دلیل محدودیت اعتبارات امکان انجام فعالیت‌های اصلاح نژادی اساسی روی این لاین وجود نداشت ولی برنامه انتخاب‌های اصلاح نژادی ادامه پیدا کرد.

وی افزود: پیش‌ازاین مشاوره‌های اصلاح نژادی لاین آرین در مجموعه‌های دیگری انجام می‌شد ولی از سال گذشته که این وظیفه به موسسه تحقیقات علوم دامی واگذار شد، این موسسه تمام توان خود را برای پیشبرد طرح گذاشته است.

جوان‌روح ابراز امیدواری کرد که برنامه‌ای که برای اصلاح نژاد مرغ لاین آرین تدوین‌شده است بتواند بخشی از مشکلاتی که رقابت‌پذیری این سویه را با سایر سویه‌ها دچار چالش کرده است برطرف کند.

وی ادامه داد: برنامه‌های اصلاح نژادی بسیار زمان‌بر و پرهزینه هستند ولی متأسفانه این زمان و اعتبار در اختیار محققین قرار نمی‌گیرد و این رقابت ما را با شرکت‌های بزرگ دنیا که درزمینهٔ اصلاح نژاد طیور فعالیت دارند دچار چالش می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید