Iranian Agriculture News Agency

صرفه‌جویی 20 درصدی در واردات کنجاله سویا با اصلاح روش برداشت یونجه

رئیس بخش تحقیقات تغذیه دام و طیور موسسه تحقیقات علوم دامی کشور استفاده بهره‌ور از پروتئین یونجه را یکی از راهکارهای صرفه‌جویی در مصرف کنجاله سویا در ترکیب خوراک دام عنوان کرد.

صرفه‌جویی 20 درصدی در واردات کنجاله سویا با اصلاح روش برداشت یونجه

علیرضا آقاشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: بحث جایگزین‌ها یکی از محورهای بخش تحقیقات تغذیه دام و طیور بوده است. اینکه ما تأمین پروتئین خوراک دام را از بین نهاده‌های موجود به کنجاله سویا محدود کنیم و توقع ایجاد مشکل نداشته باشیم منطقی نیست. به‌غیراز سویا، کنجاله‌های کلزا، پنبه‌دانه و... نیز برای خوراک دام قابلیت استفاده دارند که سایر کشورها نیز دراین‌ارتباط تجربیاتی داشته‌اند.

وی افزود: در سال‌های گذشته به دلیل عدم تخصیص ارز به واردات نهاده‌هایی به‌غیراز ذرت و کنجاله سویا، تجاری که سایر کنجاله‌ها را وارد می‌کردند به صورت ‌اندک از بازار خارج شدند و بازار واردات کنجاله به کنجاله سویا محدود شد.

رئیس بخش تحقیقات تغذیه دام و طیور بابیان این‌که ما در هر طرح کلان تحقیقات علوفه، در موضوع استفاده از جایگزین‌ها، ظرفیت‌های خالی باهدف افزایش بهره‌وری را احصاء کردیم، گفت: به‌عنوان‌مثال در بخش زراعت، نحوه برداشت یونجه ما به صورتی است که قسمت عمده برگ این گیاه در هنگام درو می‌ریزد. به این معنا که یونجه‌ای که تا ۲۰ درصد پروتئین دارد با ۱۴ درصد پروتئین به آخور دام می‌آید و ما در این بخش حدود ۶ درصد هدر رفت پروتئینی راداریم که لاجرم با کنجاله سویا جبران می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات و محاسبه ما، در صورت اصلاح سازوکار برداشت یونجه در کشور و ورود این پروتئین دور ریخته شده به چرخه مصرف، چیزی در حدود ۷۰۰ هزار تن از ۴ میلیون تن سویای وارداتی صرفه‌جویی خواهد شد.

آقاشاهی افزود: این صرفه‌جویی بدون نیاز به افزایش سطح زیر کشت، افزایش مصرف آب، خاک و نهاده‌های کشاورزی و تنها با اصلاح روش برداشت یونجه قابل تحقق است که در صورت انجام، کشور را از خروج یک‌پنجم ارزی که صرف واردات کنجاله سویا می‌شود بی‌نیاز خواهد کرد.

وی گفت: داستان‌های مشابه در ارتباط با زراعت ذرت، جو و سایر محصولات نیز وجود دارد که یکی از شاه‌بیت‌های ما در طرح کلان تحقیقات علوفه است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید