Iranian Agriculture News Agency

زمینه‌های مشترک همکاری شیلاتی ایران و تایلند بررسی شد

زمینه‌های همکاری مشترک تجاری، تحقیقاتی، آبزی‌پروری، شیلات و ... بین ایران و تایلند بررسی شد.

زمینه‌های مشترک همکاری شیلاتی ایران و تایلند بررسی شد

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی سازمان شیلات ایران، رئیس سازمان شیلات در جلسه‌ای که با حضور سفیر ایران در تایلند و معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان برگزار شد به قابلیت‌های آبزی‌پروری ایران اشاره کرد و گفت: سطح زیر کشت میگو در حال حاضر 20 هزار هکتار است که مطابق برنامه‌ریزی‌ها به 26 هزار هکتار خواهیم رسید و توسعه این سطح به 200 هزار هکتار موردمطالعه قرارگرفته است.

سید حسین حسینی توسعه آبزی‌پروری در دریا را از اهداف این سازمان برشمرد و گفت: برای این منظور 85 درصد تجهیزات ماهی در قفس بومی‌شده است و مباحث مربوط به تکثیر و پرورش، مولدها، لارو و پست لاروهای میگو و تأمین بچه ماهی برای قفس‌های دریایی حائز اهمیت است.

وی با اعلام آنکه کشور تایلند مهد آبزی‌پروری دنیا است، گفت: تولید آبزیان در جهان 218 میلیون تن است که 58 درصد آن سهم آبزی‌پروری است اما در کشور ما این نسبت در مقایسه با صید باید تغییر کند.

حسینی ادامه داد: ضریب رشد آبزی‌پروری در دو دهه اخیر از رشد هشت‌درصدی برخوردار بوده است و در برنامه داریم که توسعه آبزی‌پروری کشورمان را منطبق با مقیاس جهانی کنیم.

وی گفت: کشور تایلند درزمینهٔ تأمین امنیت غذایی برای بخش آبزی‌پروری می‌تواند کمک بزرگی به کشور ما باشد.

واردات میگوی عاری از بیماری از کشور تایلند پیشنهاد می‌شود

رئیس سازمان شیلات واردات میگوی مولد عاری از بیماری از کشور تایلند، تأمین بچه ماهی، استفاده از تجارب کشور تایلند درزمینهٔ تجهیزات دریایی، سرمایه‌گذاری و تجارت آبزیان را از مواردی برشمرد که می‌تواند زمینه‌های همکاری مشترکی را فراهم آورد و ادامه داد در حوزه صید و صیادی کشور ایران رتبه اول را در غرب آسیا دارد و در این زمینه می‌توانیم ارتباطات خوبی داشته باشیم.

حسینی نقل‌وانتقال دستاوردهای پژوهشی و تحقیقاتی، استفاده از دانش شرکت‌های دانش‌بنیان را از دیگر مواردی برشمرد که می‌تواند زمینه همکاری مشترک بین ایران و تایلند را فراهم آورد.

وی درگذشته پیش‌نویس یادداشت تفاهم‌نامه همکاری شیلاتی بین دو کشور تبادل شده بود که آمادگی برای امضاء آنچه در قالب همکاری‌های شیلاتی و یا همکاری‌های کشاورزی راداریم.

حسینی از تولیدکنندگان تایلندی درخواست کرد از زنجیره ارزش شیلات که شامل مراکز تکثیر تا بازار، صادرت و شناورسازی است بازدید داشته باشند.

وی همچنین به آمادگی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی برای صادراتی نانوحباب و تجهیزات آبگردشی اشاره کرد و افزود: در سال گذشته 2860 تن محصول به ارزش دو میلیون 864 هزار و 797 دلار شامل ماهی یال اسبی، خاویاری، سفره‌ماهی و ... صادر شد و در مقابل 16 تن محصول به ارزش 8 هزار و 841 هزار دلار ماهی زینتی و ماهیان مولد برای تکثیر و تخم لارو به کشور وارد شد، بنابراین خواهیم توانست ارتباطات تجاری بسیار مناسبی داشته باشیم.

حسینی از صادرات خوراک آبزیان خبر داد و گفت: کارخانه‌ها تولیدکننده خوراک آبزیان توانایی صادرات به سایر کشورها ازجمله تایلند رادارند.

گفتنی است در ادامه این جلسه سفیر ایران در تایلند پیشنهاد تنظیم تفاهم‌نامه‌ای کارشناسی شده را داد که برای اجرایی شدن توسط بخش بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی قابلیت اجرا داشته باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید