Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری دامداران متحرک ایران خبر داد:

تخصیص 100 هزار تن نهاده جو به دامداران عشایری تا پایان دی‌ماه

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری دامداران متحرک ایران از تأمین 100 هزار تن نهاده جو در قالب طرح تولید قراردادی برای جامعه عشایری تا پایان دی‌ماه خبر داد.

تخصیص 100 هزار تن نهاده جو به دامداران عشایری تا پایان دی‌ماه

فضل خرم در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به عملیاتی شدن طرح بحث تولید قراردادی دام سبک عشایر گفت: این طرح با کمی تأخیر در حال انجام است. در حال حاضر در قالب این طرح بالغ‌بر ۶۲ هزار تن جو در استان‌ها دریافت شده و قرارداد خرید متمرکز نیز تا حجم  ۱۱ هزار تن منعقدشده است که این تا آخر هفته به ۲۰ هزار تن افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین تلاش می‌شود تا پایان دی‌ماه بالغ‌بر ۱۰۰ هزار تن نهاده توسط تعاونی‌های عشایری خریداری و در اختیار جامعه عشایری قرار گیرد.

 وی بابیان این‌که مهلت رفع تعهد این قرارداد برای عشایر از چهار ماه به ۶ ماه افزایش پیداکرده است بیان کرد: این بازه زمانی برای تولید دام عشایر کافی است و در پایان دوره عشایر می‌توانند محصول خود را به بازار عرضه کنند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری دامداران متحرک ایران ادامه داد: از حدود دو تا سه سال پیش مکاتبات ما دراین‌ارتباط آغازشده بود که خوشبختانه امسال هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد کلیات این طرح مورد تصویب، و با تأکید وزیر جهاد کشاورزی در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود:  برای رفع ابهامات و مشکلات طرح، بررسی‌های کارشناسی انجام شد و در حال حاضر با دیدگاه خوب و کارشناسانه در دست اجراست که آثار مثبت آن به جامعه بازخواهد گشت. دولت به‌صورت شش‌ماهه نهاده جو را در بعضی از استان‌ها با دریافت ۱۰ درصد تضمین، در بعضی با دریافت چک و سفته و در بعضی از استان‌ها به‌صورت متمرکز در اختیار جامعه عشایری قرار می‌دهد.

خرم بیان کرد: تلاش بر این است که اغلب افراد جامعه عشایری از این امکان برخوردار شوند و دامداران  عشایری بر اساس تعداد رأس دامی که در اختیاردارند و جدولی از پیش طراحی‌شده می‌توانند تا سقف ۲۷۷ رأس از این امکان بهره‌مند شوند.

وی بابیان این‌که ارزیابی از بازده تولید با رویکرد افزایش ضریب تبدیل نهاده نیز برنامه‌ریزی‌شده است، گفت: سازمان امور عشایر با تلاش و صداقت ورود پیداکرده و مسائل را پیگیری می‌کند. شرکت پشتیبانی امور دام نیز حداکثر همکاری را دراین‌ارتباط داشته است که امیدواریم آثار خوبی را به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید