Iranian Agriculture News Agency

همایش ماهیگیری مسوولانه برگزار می‌شود

همایش یک روزه ماهیگیری مسوولانه با تاکید بر ارزش افزوده تون ماهیان، دوم بهمن ماه سال جاری در محل هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

همایش ماهیگیری مسوولانه برگزار می‌شود

به گزارش ایانا به نقل از عمومی سازمان شیلات ایران، مدیرکل دفتر امور صید و صیادی معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان از برگزاری همایش ماهیگیری مسوولانه با تاکید بر ارزش افزوده تون ماهیان خبر داد و گفت: این همایش با حضور مدیران و مسوولان ذی‌ربط وزارت جهاد کشاورزی، نمایندگان و بهره‌برداران تشکل‌های صیادی، صنایع پیشین و پسین صید تون ماهیان و دست‌اندرکاران حلقه‌های مختلف زنجیره ارزش برگزار می‌شود.

رضا عباس‌پور نادری افزود: براساس رایزنی‌های انجام شده میهمانانی از برخی کشورهای سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله کمیسیون تون ماهیان اقیانوس هند(iotc )  در همایش حضور خواهند داشت .

دبیر کمیته علمی همایش ماهیگیری مسوولانه با تاکید بر ارزش افزوده تون ماهیان با تاکید بر ارزش افزوده تون ماهیان در ادامه گفت: این همایش با محورهای مدیریت صید، پژوهش، فناوری، ترویج، فرآوری، بازار و صادرات برگزار خواهد شد .

عباسپور نادری افزود: با توجه به ضرورت موضوعی و مباحث قابل ارائه در این همایش، مقالات به دو شکل سخنرانی و پوستری ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: شش مقاله به صورت سخنرانی و ۵ مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود و چند سخنران کلیدی در سطح ملی و بین‌المللی در این همایش به ارائه سخنرانی خواهند پرداخت.

نادری اظهار امیدواری کرد که برگزاری این همایش منجر به شناسایی و احصای مسایل و مشکلات اصلی در حوزه ارتقای ارزش افزوده و بهره‌وری بیشتر محصول تون ماهیان شده و علاوه بر آن با جلب همکاری مشارکت و مساعدت دستگاه‌های متولی نسبت به رفع موانع احتمالی اقدام شود.

وی تاکید کرد: برگزاری این همایش همچنین فرصتی را برای ارزش افزوده بیشتر در زمینه ذخایر تون ماهیان کشور جمهوری اسلامی ایران که به عنوان یکی از پتانسیل‌های بسیار خوب در امر بهره‌وری تلقی می‌شود، فراهم خواهد آورد و علاوه بر آن با اقدامات انجام شده شاهد ایجاد فرصت‌هایی برای صادرات بخشی از محصول صید شده و تنوع در تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر و همچنین حضور در عرصه‌های تجارت جهانی تون ماهیان خواهیم بود.

نادری همچنین گفت: امیدواریم شرایط مناسبی در قالب تاب آوری صنایع تولید کنسرو ماهی تون فراهم شود.

وی از ظرفیت فعالیت‌های انجام شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان سخن گفت و افزود: از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه‌های صید، فرآوری، بازار و صادرات محصول استفاده خواهد شد.

مدیرکل دفتر مدیریت امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در ادامه درباره وضعیت تولید تون ماهیان در کشور گفت: ایران حجم قابل ملاحظه‌ای از ذخایر ماهیان سطح زی درشت را از حوزه صیدگاه‌های آب‌های ساحلی و صیدگاه‌های آب‌های دور اقیانوس هند برداشت می‌کند و بر اساس آمار رسمی سازمان شیلات در سال ۱۴۰۱ میزان صید سطح زیان درشت ۳۵۰ هزار تن بوده که بخش زیادی از آن شامل گونه‌های مختلف تون ماهیان و شبه تون ماهیان است.

نادری همچنین تصریح کرد: برخی از گونه‌ها مثل گیدر و گونه هوور مسقطی که جزو گونه‌های گرمسیری محسوب می‌شود حجم برداشتی بیش از ۱۰۰ هزار تن داشته اند.

لازم به ذکر است؛ کمیسیون تون ماهیان اقیانوس هند یکی از کمیسیون‌های ذیل سازمان فائو است که وظیفه مدیریت و بهره‌برداری از ذخایر تون‌ماهیان را در حوزه صیدگاهی اقیانوس هند انجام می‌دهد و مقر آن در سیشل است و ایران براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو کمیسیون رسمی آن محسوب می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید