Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام و معاونت امور تولیدات دامی:

هفت سایت الگویی فرآوری خوراک دام در کشور ایجاد می‌شود

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام و معاونت امور تولیدات دامی از ایجاد هفت سایت الگویی فرآوری خوراک دام در هفت منطقه جغرافیایی کشور باهدف بهره‌مندی از پروتئین و انرژی پسماندهای کشاورزی خبر داد.

هفت سایت الگویی فرآوری خوراک دام در کشور ایجاد می‌شود

سید احمدرضا سید علیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا ضمن اشاره به موقعیت ایران ازنظر جغرافیایی و قرار گرفتن آن در کمربند خشک و نیمه‌خشک زمین بیان کرد: هم‌زمان با ورود صنعت دام و طیور به کشور می‌بایست برای بومی‌سازی صنعت خوراک دام و طیور متناسب با شرایط جغرافیایی کشور فکری می‌شد.

وی افزود: در حال حاضر نیاز سالانه کشور به ۳۲ میلیون تن علوفه، ۱۵ میلیون تن بقایای زراعی و ۱۸ تا ۲۰ میلیون تن نهاده‌هایی مانند ذرت، کنجاله سویا و سایر کنجاله‌ها برای مصرف صنعت دام و طیور است که این نیاز، با توجه به افزایش تولید چهار محصول استراتژیک  شیر، گوشت، مرغ و تخم‌مرغ، متناسب با رشد جمعیت کشور و به‌تبع آن افزایش جمعیت دامی بیشتر خواهد شد.

سید علیان ادامه داد: در چنین شرایطی کشت گیاهان پرآب بر در نقاط مختلف کشور، فشار مضاعفی را به منابع آبی وارد آورده است که این تغییر جهت به سمت مصرف گیاهانی که در شرایط خشک و نیمه‌خشک ایران ظرفیت تولید داشته باشند را اجتناب‌ناپذیر می‌کند. از طرفی در حال حاضر میزان تولید محصولات کشاورزی ما در حدود ۱۲۵ میلیون تن برآورد می‌شود که ۲۰ تا ۳۰ درصد آن ضایعات است. این معادل ۱۳ میلیارد مترمکعب آب است که باید به چرخه خوراک بازگردد.

ایجاد سایت‌های الگویی

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام و معاونت امور تولیدات دامی گفت: با این هدف ایجاد 7 سایت الگویی در 7 منطقه استراتژیک کشور شامل شمال، جنوب، شمال شرقی، شمال غربی، جنوب شرقی، جنوب غربی و مرکز را جهت فراوری و بسته‌بندی گیاهان کم آب بر مقاوم به خشکی و شوری و پسماندها در دست اجرا داریم. ازاین‌بین سه سایت الگویی در حال رسیدن به مرحله بهره‌برداری بوده و سایر این پروژه‌ها پیشرفت ۸۰ درصدی دارند.

وی بابیان این‌که از این طریق می‌توان با استفاده بهینه انرژی و پروتئین این پسماندها نیاز کشور به کشت نهاده‌های پرآب بر مانند ذرت دانه‌ای و سویا را کاهش داد افزود: به‌عنوان‌مثال با خشک‌کردن ضایعات گوجه‌فرنگی به 21 درصد پروتئین رسیده‌ایم که این می‌تواند به‌تناسب جایگزین کنجاله سویا شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام و معاونت امور تولیدات دامی با اشاره به این‌که این سایت‌ها با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی احداث و راه‌اندازی می‌شوند، گفت: تلاش ما این است با توجه به محدودیت‌های اعتباری دولت، به تسهیلات و حمایت‌های دولتی وابسته نباشیم و ایجاد ارزش‌افزوده در بخش خصوصی ما را به این مسیر هدایت کرده است.

وی بابیان این‌که خطوط تولید این سایتها شامل دو بخش بسته‌بندی علوفه خشک و پسماندهای مرطوب است توضیح داد: علوفه‌های خشک بسته‌بندی‌شده به مصرف کارخانه‌ها خوراک دام آماده و تولید کنسانتره می‌رسند. از سوی دیگر خطوط بسته‌بندی علوفه و بقایای مرطوب (سیلاژ بگر)، با بسته‌بندی بقایای تازه مانند چغندر علوفه‌ای و چغندرقند در خلأ،  محصولی با امکان مصرف طولانی‌مدت تولید خواهند کرد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام و معاونت امور تولیدات دامی افزود: تولید خطوط سیلاژبگر خوراک TMR  یا خوراک مخلوط تنظیم‌شده بر اساس انرژی و پروتئین است که برای گروه‌های مختلف سنی و وزنی دام ترکیب‌شده و در بسته‌های ۳۰ و ۵۰ کیلویی تا یک تنی قابل‌عرضه است.

برنامه‌ریزی بر پایه آمایش سرزمین

وی گفت: ما به دنبال حرکت‌های هیجانی برای ایجاد این واحدها با مدل صنعتی نیستیم. برنامه ما این است که گسترش سرمایه‌گذاری برای احداث و توسعه این سایت‌ها به‌صورت منطقی و بر اساس آمایش سرزمین و ظرفیت‌های ایجادشده در تولید خوراک با رویکرد استفاده از  گیاهان کم آب بر مقاوم به شوری و خشکی یا بقایای کشاورزی، صنایع تبدیلی موجود در کشور باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید