Iranian Agriculture News Agency

بهبود ضریب تبدیل غذایی در واحدهای پرورش جوجه‌های گوشتی

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: جیره‌های غذایی ارزان قیمت با بقایای بوجاری گندم و کنجاله کلزای فرآوری شده قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم گوشت مرغ را کاهش می‌دهد.

بهبود ضریب تبدیل غذایی در واحدهای پرورش جوجه‌های گوشتی

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی سازمان تات، کمال شهبازی گفت: بهبود ضریب تبدیل غذایی در جوجه‌های گوشتی یکی از عوامل مهم در افزایش سودآوری پرورش طیور است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: بر اساس تحقیقات انجام‌شده در بخش تحقیقات علوم دامی مرکز،  به‌طورمعمول در حدود 80 الی 90 درصد مواد خوراکی جیره طیور را دانه ذرت و کنجاله سویا تشکیل می‌دهد که بخش اعظم آن‌ها وارداتی است.

وی افزود: این مسئله به‌ویژه در سال‌های اخیر منجر به افزایش قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم جیره غذایی جوجه گوشتی شده که افزایش قیمت گوشت تولیدی و غیراقتصادی شدن تولید را در پی داشته است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل بیان کرد: بر اساس نتایج پروژه‌های تحقیقاتی انجام‌یافته در بخش تحقیقات علوم دامی مرکز، برای دستیابی به تولید مطلوب و اقتصادی  و تأمین مواد خوراکی و به‌ویژه منابع پروتئین و انرژی ارزان قیمت و متناسب با احتیاجات جوجه‌های گوشتی می‌توان از منابع ارزان قیمت داخلی از قبیل بقایای بوجاری گندم و کنجاله کلزا در جهت جایگزین کردن ذرت و کنجاله سویا در تغذیه جوجه‌های گوشتی استفاده کرد.

شهبازی گفت: بر این اساس با جایگزینی ذرت و کنجاله سویای جیره پایه در مرحله رشد و پایانی پرورش جوجه گوشتی به میزان 50 درصد وزنی با بقایای بوجاری درجه‌یک گندم و کنجاله کلزا به همراه 500 گرم مولتی آنزیم در تن جیره در تغذیه می‌تواند بهبود ضریب تبدیل غذایی و کاهش قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم گوشت مرغ را در واحدهای صنعتی پرورش جوجه‌های گوشتی به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید