Iranian Agriculture News Agency

سرپرست دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور و زنبورعسل سازمان دامپزشکی:

داروهای داخلی علیه لارومیری تولید می‌شود

سرپرست دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور ضمن اشاره به پدیده لارومیری در زنبورستان‌ها، از حمایت سازمان دامپزشکی از تولید داخلی داروها علیه «کنه واروا» در زنبورعسل خبر داد.

داروهای داخلی علیه لارومیری تولید می‌شود

سعید کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: پدیده لارومیری عمدتاً در پی آلودگی کندو با جرب واروا اتفاق می‌افتد. واروا یک انگل خارجی (خارج از بدن) مخصوص زنبور است که از همولنف و بافت چربی زنبور تغذیه کرده و می‌تواند ناقل ویروس‌هایی باشد که منجر به تلفات در نوزادان زنبورعسل معروف به «پدیده لارومیری» می‌شود.

وی با اشاره به افزایش مرگ‌ومیر نوزادان زنبورعسل طی دو سال اخیر گفت: این آلودگی پیش‌ازاین نیز در زنبورستان‌های کشور وجود داشت ولی با اقدامات مراقبتی و کنترلی سازمان دامپزشکی، میزان خسارت بسیار پایین بود. در حال حاضر افزایش این مرگ‌ومیر به دلیل عدم تأمین دارو علیه واروا در پی مشکلات تأمین و تخصیص ارز اتفاق افتاده است.

کرمی ادامه داد: در شرایط فعلی سیستم مراقبت فعال ما در کل کشور بخصوص استان‌های جنوبی که بیشترین درگیری را با این پدیده دارند، در حال بررسی، نمونه‌برداری و آزمایش است. پس از جمع‌بندی این نتایج می‌توان آمار درگیری و خسارات ناشی از این مشکل را ارائه کرد.

سرپرست دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور به تحقیقات انجام‌شده در موسسه تحقیقات علوم دامی در ارتباط با لارومیری اشاره کرد و گفت: از سوی این موسسه نیز گزارش مکتوبی به دست ما رسیده و بر اساس تشخیص اولیه، نوع دیگر و جدیدی از انگل خارج از بدن نیز به‌عنوان عامل پدیده لارومیری در زنبورستان‌های کشور معرفی‌شده است.

کرمی ادامه داد: ما به‌صورت مکتوب خواستار ارائه اسناد این تشخیص شده‌ایم که هنوز مستنداتی به ما ارائه نشده است. دفتر مبارزه با بیماری‌های زنبورعسل سازمان دامپزشکی نیز هنوز در آزمایش‌ها و نمونه‌برداری‌های خود موفق به تایید نظریه ورود انگل جدید به زنبورستان‌های کشور و دخالت آن در پدیده لارومیری نشده است که این نظر سازمان دامپزشکی توسط گزارش موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی نیز پشتیبانی می‌شود.

تأمین داروی ضد کنه واروا

کرمی در توضیح مشکلات تأمین داروهای زنبورعسل گفت: ما پیگیری‌هایی انجام داده‌ایم ولی با توجه به تغییر گروه ارزی داروهای دامی، واردکنندگان حدود ۹ ماه در انتظار تعیین تکلیف و دریافت ارز بودند. اخیراً این مشکل حل‌شده و قرار بر واردات داروهای دامی با ارز آزاد شده است و به‌زودی مشکل کمبود داروی ضد جرب واروا برطرف خواهد شد.

کرمی از تمرکز سازمان دامپزشکی بر حمایت از تولید داخلی این داروها خبر داد و گفت: در حال حاضر ثبت داروهای جدید از طریق سامانه دفتر دارویی سازمان دامپزشکی در دستور کار قرارگرفته است و پس از طی مراحل ثبت امکان تولید داخلی داروهای جدید ضد جرب واروا علاوه بر داروهای قبلی تولید داخل نیز فراهم می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید