Iranian Agriculture News Agency

رئیس بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات استان اردبیل مطرح کرد:

تولید اقتصادی گوشت قرمز بدون مصرف ذرت و کنجاله سویا

رئیس بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات استان اردبیل گفت: بر اساس یافته‌های بخش تحقیقات علوم دامی این مرکز تولید اقتصادی گوشت قرمز در مناطق روستایی و عشایری بدون مصرف ذرت و کنجاله سویا امکان‌پذیر است.

تولید اقتصادی گوشت قرمز بدون مصرف ذرت و کنجاله سویا

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی سازمان تات، محمود صحرایی بیان کرد: تغذیه در واحدهای پرورش دام بخش اعظم هزینه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

وی افزود: این هزینه‌ها تا ۷۰ درصد را شامل می‌شود و این عامل می‌تواند باعث محدودیت در فعالیت‌های دامپروری و غیراقتصادی کردن این کار شود که نتیجه آن‌ افرایش قیمت تمام شده تولیدات دامی را به دنبال خواهد داشت.

رئیس بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات استان اردبیل ادامه داد: علوفه‌های رایج مورد مصرف در تغذیه دام‌ها از قبیل یونجه و ذرت علوفه‌ای پر آب‌بر هستند و تولید آن‌ها در شرایط کم آبی با محدودیت‌های مواجه می‌شود. همچنین بخشی از اقلام خوراکی متراکم از قبیل کنجاله سویا و ذرت دانه‌ای وارداتی بوده و مصرف آن‌ها برای تولید گوشت قرمز توجیه اقتصادی ندارد.

صحرایی افزود: بر اساس نتایج یافته‌ها و دستاوردهای شاخص بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل برای قطع وابستگی تولید گوشت قرمز به علوفه‌های پرآب‌بر و همچنین نهادهای وارداتی از قبیل ذرت و کنجاله سویا نیاز است در تولید گوشت قرمز جیره‌های غذایی مورد مصرف تغذیه دام‌های پرواری بر اساس ضایعات محصولات زراعی و باغی، اقلام خوراکی کشت پاییزه کم آب بر از قبیل چغندر علوفه‌ای، ماشک، خلر، تریتیکاله، نخود علوفه‌ای، قصیل جو و ترکیبی از این اقلام متمرکز شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید